Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundskolan svt


ingar

Recommended Posts

Dette er jo først og fremst et program som henvender seg til uerfarene hundeeiere. Det skumle her, og det ser man på filmene også, er at de ikke klarer å 'time' riktig. Og når de benytter seg av rykk og ros metoden kan dette få litt skumle konsekvenser for alle de tusen hundeeierene som kjenner seg igjen i problemet og prøver selv.

Jeg syns heller ikke lederskap har så mye med mørke autoritære kommandoer å gjøre, men men... Ingen tvil om at Barbro kan det hun driver med, men egner seg ikke som lørdagsunderholdning for mannen i gata - syns jeg.

Men jeg syns nå det er festlig å se på allikevel. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt er det iallefall at det er kommet litt flere programmer som handler om hund! :(

Men jeg syns også det er litt skummelt å lære slikt bort til uerfarne hundeeiere som ikke vet hva korrekt timing er. Jeg tittet på den ene filmen, hvor det ble brukt en pose med småstein til å kaste ned ved siden av hunden når den drog i båndet. Jeg ville ikke ha brukt positiv straff på noen hunder, men det er forskjell på hva individene "tåler" av positiv straff. Jeg vet om en del hunder som er ganske så nervøse av seg, og som ikke hadde taklet fysisk straff (i hvert fall ikke å bli "skremt" av lyden av en slik pose). Og det skumle her er jo at frustrerte hundeeiere som ser på ser at dette her gir gode resultater, og da vil prøve selv. Ikke bare er det ille om timingen blir feil, men sentra for straff blir også stimulert, og det kan resultere i uønskede konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke sett videoen, kan noen forklare kjapt hva det går ut på?

Var det liksom noen som viste hvordan man skal trene med positiv straff? Dersom det var det, syns jeg det er en uting at det blir vist på tv.. Det blir mye mer unøyaktig da dersom noen skal prøve det hjemme på sin egen hund uten ordentlig veiledning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det så helt greit ut. Kunne godt ha latt henne fått gitt meg litt veiledning selv :P For det hjelper ikke så mye å nykke i båndet på min hund så. hehe. Men syns det var lurt å kaste kobbelet i bakken for å gi en forsterker på NEI. Hunden reagerte med en gang og gjorde det rette. Men å prøve ut sånnt alene, er ikke sikkert blir like bra. Det aller beste er nok å lære dette som de på filmen, med veiledning av instruktøren. For alle hunder er såpass forskjellige og reagerer ulikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg bor i Göteborg, og har värt i kontakt med endel hundepsykologer her. Etter at Barbro Börjesson har holdt på på tv en stund, har hun blitt en av de store guruene for "familie-hundeeiere" her i Sverige. Og, som sies i artikkelen, så opplever andre hundepsyk en voldsom pågang av overnevöse problemhunder!!

Vär forsiktig med å skremme hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ikke helt bra ut, hunden ble jo helt forvirret. Greit nok at de bruker en sånn type hund som ser ut til å tåle det, men hadde de brukt en mer var eller forsiktig hund, som feks en ballgal border collie, så hadde det blitt andre resultater. I hvert fall med den timingen der.

Måten de gjør det på vil jo få hunden redd for baller :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når jeg ser på den rottweileren der, så får jeg mistanker om at det er andre metoder inni bildet som ikke blir vist på videoen. En så pass tøff kar blir normalt ikke skremt av et bånd slengt i bakken. På resultatet ser man tydelig at hunden sender ut 100 dempende signaler, er noe den var redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...