Gå til innhold
Hundesonen.no

Hygene og hund!


dorab01

Recommended Posts

Hei alle sammen

Tenkte jeg skulle still dette spørsmålet her da jeg har på følelsen at det er lit eldre folk som ferdes her nede (absolutt ikke negativt ment til de yngre, men d har sjeldent barn).

Men altså jeg har nå en datter på ti måneder og to yorker og passer to shi tzuer so det blir nok lit møkkete i leiligheten vår som ikke er så stor fra før av. Detter plager altså meg ikke i det hele tatt men mannen min omtrent klikker på meg når datteren vår tar på sakene til hunden. Hvordan opplever dere det er jeg uhygenisk, er det farlig at jeg av og til har fisket ut hundelekere fra munnen til jenta?

Jeg prøver jo å ungå dette så gåt jeg kan men jeg kan jo ikke akkurat sperre bort hundene de er jo min familie og! Min personlig mening er at det styrker imunforsvaret til jenta, men selvfølgelig er ikke det akkuart ønsket at hun skall knaske på tørfor. :o

Så bare kom med meninger selv om du ikke har barn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hygienesykepleier og "inne på" dette med hygiene og "baskelusker".

Først og fremst - her må man bruke sunn fornuft! Jeg mener som deg at litt skitt er bare sunt for immunforsvaret - og unger som vokser opp i hjem der det flyter litt av både hybelkaniner og annet har det sunnere enn unger som vokser opp i sterile hjem.

Lær ungene god personlig hygiene fra de er små: dvs. si håndvask. Alltid vaske seg etter dobesøk, før de skal spise, etter at de har tatt i noe skittent osv. At en unge putter en hundeleke i munnen ville jeg tatt helt med ro - med mindre det er bæsj/urin eller andre ting på den :) Så når ungen din har lekt med hundens ting og tatt på diverse kroppsdeler :rolleyes: så er det håndvask som gjelder.

Selv om jeg er hygienesykepleier, så bor det 3 hunder og 1 katt i huset og alle drar vel inn både møkk og skitt uten at jeg får spader av den grunn. Jeg koser meg med dyra mine, men jeg vasker meg alltid på hendene når jeg går fra hund til matlaging osv.

Si til mannen din at han må slappe av :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med hunder, det har alltid vært over tre hunder i hus, og langt fra rent til enhver tid. Er ikke vant med å ha det møkkete, men det blir jo litt hår og litt møkk når bikkjene går ut og inn, og man kan jo ikke begynne å vaske mange ganger for dagen.

Jeg har aldri blitt syk som følge av dårlig hygiene. Enda jeg har vært i nærkontakt med både tenner, pels, tunger, møkk og tørrfor, og hundehermetikk for den del. :)

Nå skal det sies at jeg var allergisk da jeg var yngre. Var verst i 10 årsalderen, men har vokst det mere og mere av meg, selvom jeg merker det i dag også. Om dette har noe med at jeg ble utsatt for så mye hund, vet jeg ikke., og velger å ikke spekulere i :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo gjort studier som faktisk beviser at barn som vokser opp i hjem med kjæledyr, har sterkere immunforsvar, mindre risiko for å utvikle allergi og luftveisproblemer i tilegg til lavere forekomst av depresjoner og psykiske problemer.

For meg er det logisk at et (for) rent hjem er skadelig for barn. Hvis du vokser opp i et sterilt miljø har du ingen sjanse til å opparbeide motstand mot alle stoffene du møter ute i den normale og skitne verdenen vi lever i.

Jeg og alle mine søsken vokste opp på småbruk og har nok spist anseelige mengder sand i vår barndom og vi er alle velsignet med god helse - skjønt det har jo også en sammenheng med gode gener.

Mens naboen med vaskemani og støvhysteri (hun kokte gardinene etter at de hadde hengt ope i 2 måneder) hadde barn som konstant led av astma, lungebetennelse, halsbetennelse og lignende.

Normal hygiene og håndvask er jo selvsagt å foretrekke, men ingen dør av å få litt skitt på seg..særlig ikke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg putter leker i oppvaskmaskinen eller vaskemaskinen innimellom, slik at det ike blir for mye gammelt sikkel og æsj på dem. Har ganske store barn nå da, men likavel... Ta det med ro. Tror barna dine tåler litt!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...