Gå til innhold
Hundesonen.no

Menneske shampo på hund?


Ulvinne

Recommended Posts

Kan jeg bruke menneske shampo på hund?

Hunden her klør av grønnsåpe så har ikke noe lyst til og bruke det. Skal kjøpe skikkelig shampo så fort lønninga kommer inn,men kan jeg bruke menneske shampo så lenge?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskeshampo funker helt greit det - om det er det eneste alternativet man har. Feks. på reise med "uhell", etc, så har jeg brukt det jeg har for hånden.

MEN det er ikke ideelt, og særlig ikke hvis hunden er følsom i huden, og klør lett. At den reagerer på grønnsåpe synes jeg høres veldig rart ut, da dette jo ofte blir anbefalt for hunder med hudproblemer. Men vi er jo alle forskjellige, og det en ikke tåler, tåler en annen kjempebra.

Man bør nok tenke på at hvis man bruker menneskeshampo på en langhåret hund bør man også bruke en god balsam. Dette fordi pelsene lett blir tørre og "frizzy" av såpass sterk såpe-blanding som menneskeshampo ofte er. Og man bør ikke bruke slik shampo det flere ganger etter hverdandre - da det i hvertfall tørker ut hud og hår.

Men det beste er vel å kun skylle av hunden, vente på innkomne penger og så kjøpe seg en skikkelig "dunk" med hundeshampo - så man ikke går tom på et år eller tre...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker sunlight sepe på Tussie. Det er det de anbefaler fo rrasen vår. Det koster 10 kroner for en pakke med to såpestykker og veeeldig drøy i bruk. Det er forskjell på grønnsåpe til gulvvask og renset grønnsåpe du får kjøpt på apoteket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker sunlight sepe på Tussie. Det er det de anbefaler fo rrasen vår. Det koster 10 kroner for en pakke med to såpestykker og veeeldig drøy i bruk. Det er forskjell på grønnsåpe til gulvvask og renset grønnsåpe du får kjøpt på apoteket..

det har du rett i, selv bruker jeg hundeshampo men hvis hundene våres som er hvite kryper under bilen(vasker bilen under som jeg sier) så hender det at det de får i pelsen fra bilen ikke går vekk med hundeshampo og da bruker jeg grønnsepe fra apoteket og ingen av hundene her har reagert på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bruke menneske shampo på hund?

Hunden her klør av grønnsåpe så har ikke noe lyst til og bruke det. Skal kjøpe skikkelig shampo så fort lønninga kommer inn,men kan jeg bruke menneske shampo så lenge?

Tusen takk for svar!

Heisan!

Har prøvet mange shampo på våres hunder,Dyre merker og mindre dyre merker,Alle har resultert i at hundene mine klør forferdelig etterpå!

Så nå bruker vi kun Grønnsåpe,fønker kjeeempe bra på hundene her i huset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parfymert grønnsåpe klør, hvis hunden har sensitiv hud så ville jeg nok bare skylt grundig, på langhårede ville jeg kanskje brukt noe balsamspray etterpå hvis du har noe liggende. En bekjent av meg bruker olivenolje, på seg selv og hundene, og de har faktisk ikke fett hår. Alle tre har skinnende blankt og "lett" hår. Hun bruker aldri shampo, mener at oljen vasker alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt vanlig shampo på Buster en gang. Det var en mild og uparfymert type, og jeg vannet den i tillegg ut. Det gikk helt fint det, men jeg tok ikke sjansen på å fortsette med det og investerte i en hundeshampo :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig lurt å investere i en god hundeshampoo.

Menneske shampoo er ment for mennesker og ikke hunder.

Men er det krise så har man jo ingen andre utveier liksom,

Men invester i en god hundeshampoo.

De er også veldig drøy i bruk, så holder lenge :D

Og tørker ikke ut pelsen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg på hele forumet her som stusser når folk snakker om at de "bruker menneskeshampo når det er helt krise"?

Når er det shampo-krise?? Jeg kan skjønne det på raser med veldig mye pels som krever mye stell eller raser med veldig mye "pels-lukt", men vi har da hatt 3 forskjellige raser, fra strihåra til langhåra og har aldri i mitt bare liv hatt shampo, såpe, balsam eller lignende, hverken for mennesker eller dyr, på noen hund noensinne... Vasker man en Schäfer med shampo feks??

Jeg skjønner det bare ikke, hva skjedde med naturlig fettlag i pelsen osv? Ikke rart jeg ser så mange påkledde hunder nå om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shampokrise her var det når bikkjepelsen fant ut at å rulle seg i en gjødsla åker var en meget god ide, eller hadde kost seg med et gjørmebad o.l . Men i etterkant har vi hatt hundeshampo stående som brukes meget sjelden da det ikke er så mye gjødslete åkere tilgjengelige der vi ferdes her i Bodø. Til vanlig hvis han skitner seg til blir han bare spylet, eller vi venter til han har tørket og børster skiten av. Men av og til er det greit å få vasket han "skikkelig" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte head & shoulder på gizmo en gang han reagerte ikke på og fikk en utrolig fin pels av den... Jeg bruker den shampoen selv til vanligt. Er faktisk den eneste shampoen jeg tåler får kløe av de andre... Funka hverfall her :) men holder meg til hunde shampo da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...