Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe og hannhund i huset?


Heidi

Recommended Posts

Nu når Rocky har fått konstateret middels HD, kan jeg jo ikke bruke han til utstilling :) Og siden jeg egentlig var begyndt at ville dette, da er jeg ved og overveje at kanskje skaffe meg en hund til når vi er flyttet til Danmark!

Men jeg kunne egentlig godt tenkt meg en tispe, da de er mye nemmere og ha med og gjøre, end hannhunden.

Men tanken ved og ha en tispe og hannhund sammen når tispen har løpetid skremmer meg litt..

Kan man gi tispen noe som "p-piller" eller lign så der ikke skjer noe hvis Rocky hopper på hende? Er der noe man kan gjøre lettere for og ha en tispe og hann i huset?

Tror ikke jeg ville orke og være i midten af sånn et styr i 3 uker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å kastrere hann hunder i danmark?

For i norge er det jo ikke lov med mindre du har en veldigt god grunn..

Foreks sykdom osv

Jeg vidste ikke at der var love for dette. De burde vel væreop til eieren hva hun vil gjøre med hunden sin??

Vet ikke om det også er sånn i Danmark!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering kunne jo kanskje vært en ide uansett. Siden Rocky had HD er det ikke heldig om noen uventede valper også får dette. Men det er jo noe man må se an.,

Og p-piller o.l til tisper er ikke å anbefale! [-X Det kan skje både det ene og det andre ved bruk av slike medikamenter. Men når den tid kommer har du sikkert kommet frem til en god løsning Heidi! :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vidste ikke at der var love for dette. De burde vel væreop til eieren hva hun vil gjøre med hunden sin??

Vet ikke om det også er sånn i Danmark!

Det er en gammel lov som forbyr kastrering jo. Men denne er det ingen som vet om/tar hensyn til, for den henger igjen fra steinalderen..

Har man en hund med f.eks HD, er det MYE bedre å få den kastert, spesiellt om den skal bo sammen med andre,og da en tispe. Så slipper du en sutrende ikkespisende vims av en hanne hver gang løpetid nærmer seg.

Mange kastrater blir roligere og greiere å ha med å gjøre,andre merker man ikke forskjell på. Mange kastrerer og ved høy dominans på hundene - dette gjør livet myyye lettere.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. nabohunden vår ble kastrert og ble en heelt annen hund etterpå,, så jeg hadde ikke kastrert hvis ikke det var seriøst annbefalt av en veterinær.!

Husk nå og på at faren for testikkelkreft,og mange andre skumle sykdommer, reduseres BETRAKTELIG ved kastrering..-EN hund som kanskje ble sofaliter, er ikke grunn god nok til å ikke anbefale kastrering, da det er mange miljøfaktorer å ta hensyn til og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en lov i norge om at det ikke er lov å kastrere hann hunder.  

Med unntak av spesielle grunner.

Som sagt er dette en haugammel utdatert lov,ingen tar hensyn til...

-spesielle grunner er det ikke grunn for. Det er vanlig kotyme i norge at ingen vurderer kastrering uansett,før evt hunden blir for dominant, den får sykdommer som f.eks sterk HD, og diverse..

-vi har absolutt noe å lære av andre land der, hvor man får det i kjøpskontrakt at ved evt "feil" på hunden som gjør at den ikke kan/skal avles på, så skal den kastreres /steriliseres ved en viss alder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare bekrefte det Calina sier ang loven.. Når eg ringte rundt og skulle høre om priser ol, når eg skulle sterilisere Amy var det ikke en eneste av vetrinærene som nevnte denne låven og eg ringte til ca 7 stk.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetidskontroll

Dessverre finnes ikke noen effektiv medisinsk måte til å unngå løpetid hos hund og katt som samtidig er like trygg å bruke. Vi anbefaler derfor kastrering som beste alternativ! Den medisinske behandling som finnes øker faren for kreft vesentlig. Det er spesielt jurkreft som er vanligst, men også kreft i livmor og eggstokker kan forekomme. Flere studier har vist at ca 20% av alle katter som har går på p-piller, (det vil si 1 av 5), utvikler jurkreft og mange av dem får livmorbetennelse. En sikker metode for å unngå jurkreft og andre underlivsproblemer er å kastrere hunkatten din. Hvis dette gjøres før katten får sin første løpetid (ved 5-6 måneders alderen) vil nesten ingen hunkatter få jurkreft! En annen meget viktig effekt er at vi unngår produksjon av uønsket kattunger og dermed er vi med på å avhjelpe problemet med at det er alt for mange kattunger. Tisper som får deres normale løpetider vil også utvikle jurkreft. Undersøkelser viser at fra 25% til 40% av alle tisper utvikler jurkreft når de er mellom 6 og 10 år.

Når man kastrerer hann hunder burde man gjøre det tidelig! De bør helst være et år. Hvis du gjør det tidelig så forandrer han ikke seg så mye. For da har han enda ikke helt forstått hva det er! Hvis man gjør det når den er 4-5 år kan han forandre seg!

Det er ikke noe lov mot kastrering! Men det er ikke alle vetrinærer som utfører oprasjonen hvis det ikke er høyst nødvendig! Men hvis du vurderer dette er det jo bare og finne en som gjør det!

Mico er kastrert. Hann var

vel ca 8-9 mnd! Han ble roligere men merket ikke noe forskjell!

men det er jo ditt valg! Håper du finner ut av det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi jeg bor med skal kastrere hann hunden sin nå.

Med full skjekk, kastrering og de sprøytene han trenger kom det på 1000-1500 kr! Men de på bjerke pleier og være billigere enn mange andre!

For begge steinene hans er vel der de skal?

Mico sin lå i magen eller et eller annet! Vi måtte ut med 4500 for den lå så vanskelig til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det går helt greit å ha hann hund og tispe i samme hus jeg.

Må jo holde de fra hverandre og passe litt bedre på når Nora har løpetid, men det har ikke vert noe problem synes jeg.

Den forige hunden min var kastrert.

Har også tenkt å sterilisere Nora når jeg får råd, hun er jo omplaseringshund så det står i kontrakten at vi ikke skal avle videre på henne.

Den loven er det ingen som bryr seg om lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville ha kastrert/sterrelisert en av hundene da.. Vi hadde tispe og hanhund sammen, Laurelle hadde en løpetid og d var d.. De stod i hver sin etg med 3 dører imellom dem og de hylte konstant...! Passe slitsomt ja!!! Vi sterreliserte Laurelle og var VELDIG fornøyde med det! Hun roet seg litt og la på seg litt og hun trengte begge deler! :wink:

En kastrert hann vil nok roe seg litt og ikke være så dominant, tror nok jeg vil anbefale det!! :wink:

Masse lykke til!! :):D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tryggere å kastrere hannhunden enn å la tispen gå på P-piller/P-sprøyte (noe som er dokumentert å gi kreft).

Slev har vi sterkt vurdert å sterilisere Aiwa på grunn av sterk hd, men problemet er at hun legger for lett på seg så vi tør ikke.

Har diskutert dette med dyrelegen vår og har kommet frem til at det er like greit å la vær for vi kan risikere at hun legger mere på seg en det hun allarede er og da er jo ikke det nor bra for hoftene henes.

Tisper har en tendens til å legge på seg etter sterilisering, hannhunder pleier å blir roligere etter sterilisering men ikke nødvendigvis at de legger på seg.

Og den "kastreringsloven" dere sikter til gjelder faktisk for andre dyr og alle kjønn ikke bare for hannhunder, men tipser også og ikke minst for katter så dyrebeskyttelsen gjør faktsik noe ulovlig når de kastrerer alle utekattene. :wink: en ser det ut som om de bryr seg om det??? NEI det gjør det ikke spør du meg. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kastrere tispa? Det gjør slik at de har mindre sjanse for noen sykdommer sto det i Hundesport nr. 1 2005

Om hu har tenkt på en tispe til utstilling/bruks, så er det jo noe å avle på om hu duger til det,og det blir gjerne LITT vanskelig om hu er sterilisert...? Eller...? hihi.... :roll: :):D:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...