Gå til innhold
Hundesonen.no

Utrolig dyre blandingsvalper.....


meg123

Recommended Posts

Jeg lurer på hva folk her inne mener om prisen på blandingsvalper.

Blandingen min betalte jeg kr 1500 for. Jeg mener at det bør være prisen på en blandingsvalp,men hvis den er dyrere skal det ikke være fordi den er så "sjelden" osv,da må det være fordi dere blir enig i en høyere pris pga "sånn og sånn"

Leser og hører om folk som har kjøpt blandinger for 4000,5000 og oppover, og hvis de er "parishilton" blandinger har jeg hørt om folk som har kjøpt dem for over 10000!

Det synes jeg er helt forferdelig!

Jeg mener at når du kjøper en blanding får du sjelden med papirer,stamtavler ol,du kan ikke stille den, du kan ikke avle på den,dette kan du på renrasete(så sant de ikke har noe feil da),mener da at prisen slettes ikke bør være så høy!

Folk som selger argumenterer med at rasen den er blanding av er så sjelden osv,blandingen min er blanding av kooiker(som det er veldig få av i norge), men aldri i verden om jeg ville kjøpt den blandingen for eks 10000 kr fordi den var så sjelden!

Jeg elsker blandingshunden min like mye som den renrasete jeg har,men jeg hadde ikke betalt så mye for han som jeg betalte for den renrasete.

Både fordi jeg ikke har papir på han å fordi,han faktisk er en blanding.

Ønsker å høre hva dere mener om dette emnet,fant ut at jeg ville skrive litt om det fordi en vennine av meg nå tenker å kjøpe seg en blanding av border,golden og elghund.Prisen på valpen var 6000!

Vi var uenig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns faktisk det burde koste minst 3000kr for en blandingshund og hvis den skal selges billigere så skulle kjøper f.eks signere under på at man SKAL gjennomgå valpekurs eller noe. Er altfor lett å skaffe seg "billig" hund som bare blir gitt vekk etter at eier ikke gidder å ha hunden eller ikke takler dens gemytt.

Anyways...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns faktisk det burde koste minst 3000kr for en blandingshund og hvis den skal selges billigere så skulle kjøper f.eks signere under på at man SKAL gjennomgå valpekurs eller noe. Er altfor lett å skaffe seg "billig" hund som bare blir gitt vekk etter at eier ikke gidder å ha hunden eller ikke takler dens gemytt.

Anyways...

enig i den m å signere en kontrakt el lignende,å åsså enig med de i at det er altfor lett å få tak i billige hunder,men det var ikke det jeg ville frem til da jeg skrev innlegget,det jeg mener er at jeg synes det er sykt at hunder som faktisk ikke er renraset skal koste så mye pga av at man ikke får med papirer osv på dem,og at skal det liksom være om og gjøre å selge så dyrt som mulig liksom?

Det er like viktig å ta vare på,gå på kurs,stelle med en blandingshund,men synes det er for dumt at de skal gå for feks 6ooo kr fordi de er så "sjeldne"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å høre hva dere mener om dette emnet,fant ut at jeg ville skrive litt om det fordi en vennine av meg nå tenker å kjøpe seg en blanding av border,golden og elghund.Prisen på valpen var 6000!

Vi var uenig...

Dette er da såre enkelt. Hvis noen mener at en hund er for dyr, det være seg renraset hund eller blandingshund, så er det jo bare å la være å kjøpe. Det står fritt opp til enhver oppdretter å ta hvilken pris som helst uansett om det er blanding eller rasehund. Det viktigste for de fleste oppdrettere er at valpene kommer til gode hjem. Dessuten er det en del utgifter som skal dekkes også for blandingshunder. Hvis du gav 1500 for din blandindshund så synes jeg det er altfor billing for en valp, men det er min mening. Tar man deriimot en høyere pris så er det sannsynlig at folk som viser sin interesse har tenkt seg godt om før de kjøper.

Så hva problemet egentlig er, skjønner ikke jeg? Kan det være misunnelse mon tro for ar noen får seg noen ekstra kroner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg så prisen på den blandingen, og hvilke raser den er et produkt av (:)) så tenker jeg at kanskje "oppdretter" tar så mye for å forsikre seg om at folk tenker over om de har nok tid og kapasitet til en slik blanding. Det blir ikke sofahunder av dem akkurat! De har jo funnet tre av de aktivste rasene mener jeg da..

jeg betalte 7000 for min rasehund, og synns 4000 er en passende pris for enhver blanding. Det er vel kun utstilling som er utelukket for blandingshunder? Det er jo masse andre hundesporter blandinger kan delta på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva som er galt med å ta seg greit betalt for blandingshunder. Kullet til Buster gikk for helt forferdelige 500 kr å det var flere der som har blitt slengt imellom hjem. Hadde prisen vært høyere vet jeg at et par av de valpekjøperne hadde trekt seg, og det ville nok vært det beste. Når prisen øker, så øker også sannsynligheten for at impulskjøpere, slike som slettes ikke er klar for hund men som kjøper siden dem er så billig å søte, faller bort. Jeg syns prisen burde minst ligge over 3000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på endel annonser i Sverige, a la Finn.no og sånn, for en stund siden - og der var det mange "designerblandinger" av de små rasene, som gikk for 8-10.000 kroner. Og da er de gjort bevisst, antagelig også for å få større kull som er lettere å få frem enn rene chihuahuaer, og man spekulerer bevisst i trenden med småhunder.

Da gjøres dette for pengenes skyld, er nå min mening. Og da blir vinklingen litt annerledes, enn når man har mer "normale" blandinger som man tar en minstepris for for å hindre bruk og kast. Men vil 500 eller 2000 spille noen rolle for visse grupper, som er kjøpesterke - men ikke nødvendigvis noen bedre hundehjem enn andre?

Prisen vil neppe avgjøre, da er det vel heller snakk om "oppdretters" vurdering av de nye eierne - og det er kanskje der det skorter? At folk med blandingsvalper som ikke var planlagt, eller godt nok planlagt (det er nok mange som finner ut at det å "ha valpekull" ikke er så festlig og artig som de trodde...), kanskje ikke alltid er like nøye med hvem de selger/gir bort hund til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to blandingstisper på 7 og 10 år - begge fikk jeg gratis. Begge var resultat av tyvparring og alle valpene er spredd rundt på vestlandet. Hvorvidt de har blitt "bruk-og-kastdyr" fordi de ikke kostet noenting vet jeg ikke - jeg vet bare at mine blandningshunder har det godt.

Jeg har også en renraset hund - den betalte jeg 9500,- for.

Det skurrer litt i mine ører når jeg ser at man spekulerer i populære raser som f.eks chihuahua og lager en "designhund" som de kan ta 10 000,- for. Eller andre raser (f.eks jämt/NEG) og blander med viten og vilje fordi de ser at det er et marked for disse blandingshundene. Man er med på å ødelegge for en rase på den måten; hva når disse som har kjøpt en "designhund" bestemmer seg for å prøve å avle på den i neste omgang - da begynner det å bli temmelig utvannet med gener etterhvert...

Har man derimot hatt et uhell - ting skjer når løpetida setter inn - så er intensjonen fra oppdretteren en annen. Plutselig sitter man der med et kull på 6-7 valper - uten kapasitet eller vilje til å følge opp. Disse blir enten slått ihjel med en gang eller så annonseres de i lokalavisa. "Gis bort for annonsens kostnad" eller oppover til noen tusenlapper. Noen gir vel bæng i hvem som overtar valpen, men de fleste vil jeg tro ser sine folk an før de overleverer en valp... Dette vet jeg ikke - det er bare antakelser fra min side. Det står ofte valper i avisa, og ganske så mange av dem er gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes godt man kan ta litt penger for blandingsvalper. Hvis man tar feks 3000 for en blandingshund, skal man ikke bare få en hund i hånden. Da bør den være vaksinert ,chippet og helseattest. Det er alt for mange som bare tar en hund, "den var jo gratis". Folk tenker seg mer om når de må bruke litt penger. Selv betalte jeg 500 kr for tispen min. Da var hun ikke vaksinert eller noe. Hennes kull ble solgt til de første som ville ha. Det var så vidt jeg vet kun bønder som tok valper fra dette kullet (godt gjeterhund linjer).

Jeg synes det er dumt når folk tenker bare på å bli kvitt valpene. Selv hadde jeg sjekket opp de nye eierne grundig. 3 av 8 valper fra det kulle jeg fikk tispen min fra, døde før de var 1 år. Den ene ble bare avlivet, pga av at de ikke hadde tid. De to andre ble satt i en hundegarde full av revebjeller, og døde etter å ha spist av de.

Hadde de hatt en kontrakt som sa at hunden ikke skulle avlives før "oppdretter" var kontaktet, kunne minst en av valpene blitt "reddet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Finnes det virkelig noen gode argumenter for at en blandingshund skal være billigere enn en renraset hund?

Pr. dags dato kan i alle fall ikke jeg si at jeg har hørt gode argumenter for hvorfor - eller jo, jeg vet ett relativt godt argument ........ men andre har kanskje flere?

Følgende argumenter trekkes frem her på forumet for hvorfor blandingshunder bør være billigere...

1. De har ikke stamtavle

** Selvsagt har de ikke det, det er blandingshunder og kan ikke registreres - men hvor mye verdt er ett sånt papir? 2000, 3000, 4000 ???? Min mening - ikke en dritt - hunden er den samme med eller uten papirer

2. Man kan ikke stille ut

** Det finnes cirka 400 000 hunder i Norge eller noe sånt - gjennomsnittlig deltar rundt 2000 av disse på utstilling - så hvor stor vekt skal man legge på akkurat den biten? 398 000 er jo ALDRI på utstilling.

3. Man kan ikke avle

** Er de sterile når de kommer uten papirer og er blandingshunder? Er det derfor det stadig fødes flere av dem? Selvsagt kan man avle på en blandingshund........

Dette er etter min mening tåpelige argumenter og de har overhodet ikke noe for seg. 98% av de som kjøper renraset hund kjøper hund av samme grunn som de som velger blandingshunder - de vil ha hund, familiehund og turkompis.

Når jeg selger valper så selger jeg ikke hverken utstillings- eller avlshunder - jeg selger familiehunder, og selv om jeg gjerne skulle sett at de alle ble brukt til noe vettig så er det en kjensgjerning at 98% av dem ender opp som helt vanlige familiehunder - helt på samme plan som en hvilken som helst blandingshund.

Og jeg tror det er sånn for de fleste oppdrettere liksom.

Det eneste vettuge argumentet for å velge en renraset hund fremfor en blanding er at med en renraset hund så får du vite noe om bakgrunnen, du har mulighet til en viss grad å kunne vite hva du kan forvente deg av hunden du kjøper - og noen har i mange generasjoner gjort en jobb for å få frem sunne velfungerende hunder............ Hvorvidt denne jobben er verdt flere tusen kroner pr. individ vet ikke jeg - men jeg synes jo det er en fordel å kunne vite litt om hva man kan forvente seg.

Hvilket faktisk ikke kan sies om blandingshunder - de færreste vet jo ikke engang hva hunden er blanding av -enten fordi de ikke bryr seg eller fordi de aldri har fått vite det......

Men er risikoen så høy at de bør være gratis av den grunn?

Nei er min påstand - jeg mener at blandingsvalper greit kan koste 4-5000 uten at noen behøver å skamme seg av den grunn - tross alt, man får akkurat like mye hund selv om den er blanding - den mangler bare ett lite papir og den kan ikke stilles ut rett nok, men den kan delta i både lp og agility - og de aller fleste er jo også søte og trivelige familiehunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noen individer skal være gratis...

Elisabeths eksempel på de andre valpene i kullet til buster er jo nermest et skrekkeksempel, eierskifte bare fordi valpen var litt vanskeligere en man trodde eller man gikk lei så

- "500kroner er jo ingeting, fikk jo prøve hvordan det er å ha hund.."

Synes det kanskje bør files litt i begge ender jeg da... Blandings kan godt koste 2000++, mens enkelte rasehunder er ikke verd det opdretter tar for de... (tenker som vanlig på finn.no å cihuvava valper til 25.000)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha - ja, du kan få sagt det Belgerpia!

Hadde en liten opptelling av mine drøye 50 valpekjøpere - ca halvparten av dem har aldri stilt ut hundene sine, og omtrent like mange som ikke har røntget dem, 17 av de er champ. (men av de er det kun 7 av dem som har blitt brukt i avl).

Burde man ikke da egentlig selge ALLE valper til "blandingshundpris" og så få etterbetalt de resterende 6-7000,- hvis/når hunden skal på utstilling, brukes i avl (eller gjøre noe som man behøver "papirene" til) hvis det er pga papirene prisen er så høy?

Joda, det er selvsagt den "planmessige" avelen man som valpekjøper betaler dette ekstra for. Og forhåpentligvis har man valgt en god oppdretter, som har en idê om hva den holder på med. Men likevel tar stort sett alle innenfor samme rase omtrent den samme valpeprisen. Uansett hvor dyktige (og heldige) de er - eller ikke...

Jeg tror IKKE det er populært om noen oppdretter plutselig sier at "JEG tar 5.000,- mer for mine enn alle andre , da de er så mye bedre (avl/stamtavle/foreldre)"

Men DET er faktisk et helt holdbart argument for forskjellen mellom blandinger og renrasede - ikke sant? Selv om det faktisk finnes endel blandingsoppdrettere som faktisk også vet hva de gjør - men kan ikke dokumetere dette på samme måte.

Men, når det er sagt, så hadde jeg selvsagt betalt de tusenlappene mer for en rasehund da JEG liker å stille de ut. Men som enbart "kose/familiehund" ser jeg ikke noe naturlig ved at noen skal nærmest gis bort - andre skal selges for 10-15.000 (slik som alle rasehunder som ikke "brukes" til noe)...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å høre at det ikke bare er jeg som selger valper av ren rase som ender opp som hyggelige familiehunder, der de færreste røntger hundene. For slik er det som regel med de valpene jeg selger. Og jeg skammer meg ikke over det, for ingen kan jo tvinge noen verken til å stille ut eller å gjøre det ene eller det andre med hunden sin, selv om man kan ønske dette og sette visse kriterier for hundeholdet generelt. Og det ville jeg gjort uansett om jeg skulle selge blandingshunder eller rasehunder, slik at hunden fikk, etter mitt syn, et optimalt hundeliv. Og jeg selger gjerne valper til langt under listepris, da jeg er av den oppfatning at det finnes mange gode eiere som ikke har så god råd til å kjøpe hund. Nå har jeg noen K.O. valper som jeg skal selge, og de selger jeg som familiehunder for halv pris på visse betingelser. Betingelsene er veldig enkle og greie og har ingen ting med utstilling eller avl å gjøre. jeg er for øvrig av den oppfatning at hunder som jeg ser som potensielle utstillings/avls-hunder f.eks., de beholder jeg selv og sørger for at de blir stilt ut og avlet på. De andre selges gjerne til halv pris som familiehunder. Paringene er for øvrig gjort for min egen del og interesse for rasen og mitt eget opppdrett. Skulle jeg solgt blandingsvalper så ville de nok kostet nesten det samme, litt under, rundt 4000 kr, men da ville de vært chippet og hatt veterinærattest. Jeg har sluttet å vaksinere de som små valper ved 6-7 ukers alder, slik jeg gjorde tidligere. Da parvovaksinerte jeg på den alderen, men nå som parvovaksinen er bakt inn i den komplette valpevaksinen, så kan dette bli for kraftig for en så liten valp. I stedet vaksinerer jeg tispa rett før paring, for da får valpene like mye antistoffer fra tispa som om jeg hadde vaksinert valpene. Så nå blir første valpevaksine når valpen er 3 mndr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal ut å kjøpe valp så er jeg forberedt på å måtte ut med 10 000 - 15 000 hvis jeg må importere (kanskje mer) og jeg ville gladelig betalt det samme til en norsk oppdretter hvis hunden var fra linjer jeg virkelig ville ha..Det er det jeg betaler for... linjene..Jeg "vet" hva jeg får.(eller har i det minste en slags vag idè )Det var også det jeg betalte for når jeg kjøpte Loke, mange mente han var "dyr" -alderen og det at han hadde hatt flere hjem tatt i betraktning, men jeg syntes 5 tusen var en overkommelig pris for krapylet mitt. (han er mer enn verdt det, hadde jeg visst det jeg vet i dag så hadde jeg betalt over det dobbelte uten å nøle)

En blandingshund på hans alder og med hans bakgrunn derimot ville jeg ikke gitt mye for "usett"og fra privatpersoner.(helt ærlig så ville jeg ikke hatt en om jeg fikk den gratis..med mindre jeg kjente den eller den var "testet" på noen måte) Det er fordi man vet aldri hva man får med en blandings og fordi jeg har erfart at det er fryktelig mye sykdom på den "rasen". Det sagt så mener jeg helt klart at 4-5 tusen for en valp ikke er for mye selv om den ikke er renraset.Det får kanskje folk til å stoppe opp å tenke seg om før de kjøper en av de nusselige små valpene og jeg synes det vitner mer enn noe annet om seriøsitet fra "oppdretters" side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dere har misforstått inlegget mitt,eller kanskje jeg som har skrevet det dårlig.

Mener ikke at blandingsvalper skal være billigere fordi de er blandinger,det jeg ville frem til er at: JEG SYNES DET ER LURERI NÅR BLANDINGER BLIR SOLGT FOR 6OOO OG OPPOVER FORDI DE ER SJELDNE,ELLER SÅKALTE DESIGNER HUNDER.

At selger bruker det som argument,sier de at valpen skal selges for 6000 fordi sånn og sånn,eks de vil forsikre seg om godt hjem,osv,så synes jeg saken er en helt annen.

Når jeg valgte å kjøpe en valp for kr 1500,gjorde jeg det fordi jeg kunne merke at de "solgte" valpen til eiere de mente var skikket til det,og at de da valgte å sette prisen så lav, mener jeg var et pluss.

De har faktisk vært mye flinkere til å følge opp(kommer på steder vi skal gå lp,ringer,sender bilder,møtes flere ganger) enn det oppdretter av renrasete hunden jeg kjøpte for kr 9000.har vært.

Da jeg skulle velge sto valget mellom Yaris som var billig,og en annen blanding(blanding av masse forskjellig,) som eieren ville ha 6000 for.Jeg fikk med engang inntrykk av at her var det om å gjøre å få mest mulig penger,siden eieren faktisk hadde driti seg ut å latt bikkja gå løs i løpetida(tjuvparring ble det self)det var ifølge eieren det værste som kunne skjedd at tispa hans fikk valper og bla bla bla,da jeg spurte hvorfor prisen var på 6000,svarte han at noe mått jo han få igjen for slitet,og at nettopp den blandingen var helt spesiell.

Hvem ville dere valgt da?

Jeg angrer ikke et sekundpå at jeg valgte de som hadde yaris,men hadde de satt prisen høyere å gitt en god grunn for det(eks de vil være sikre på at han skulle komme til et bra hjem,da er saken en annen)

Men jeg mener fortsatt 6000 og oppover er altfor dyrt for en blanding(du kan få kjøpt bordere,og flere andre renrasa for 3500!)

Er det sånn at oppdrettere / folk tenker at fordi hun der valgte å kjøpe den billige hunden istedenfor den dyre så betyr det det samme som at hun er en dårlig hundeeier???

Det tenker i hvert fall ikke jeg. Ikke alle som har så masse penger,men som alikevel har god nok greie på å ha en hund,selv om den er billig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tror nok dere har misforstått inlegget mitt,eller kanskje jeg som har skrevet det dårlig.

Mener ikke at blandingsvalper skal være billigere fordi de er blandinger,det jeg ville frem til er at: JEG SYNES DET ER LURERI NÅR BLANDINGER BLIR SOLGT FOR 6OOO OG OPPOVER FORDI DE ER SJELDNE,ELLER SÅKALTE DESIGNER HUNDER.

Har ikke missforstått noen ting jeg - og so what om de selger de for 6000 og oppover fordi de er skjeldne - jeg synes det er ett greit argument jeg - like greit som at en chihuahua koster 20000 liksom - fordi den er skjelden............... like greit eller like dumt.

Da jeg skulle velge sto valget mellom Yaris som var billig,og en annen blanding(blanding av masse forskjellig,) som eieren ville ha 6000 for.Jeg fikk med engang inntrykk av at her var det om å gjøre å få mest mulig penger,siden eieren faktisk hadde driti seg ut å latt bikkja gå løs i løpetida(tjuvparring ble det self)det var ifølge eieren det værste som kunne skjedd at tispa hans fikk valper og bla bla bla,da jeg spurte hvorfor prisen var på 6000,svarte han at noe mått jo han få igjen for slitet,og at nettopp den blandingen var helt spesiell.

Hvem ville dere valgt da?

Vel, for meg så ville hverken folka, oppfølging, kronasjer eller noe spilt noen rolle - jeg ville kjøpt den valpen som var av den blandingen jeg kunne tenkt meg mest - eller for å si det sånn, jeg ville kjøpt den valpen jeg likte best uavhengig av pris - og hadde jeg ikke hatt råd til den jeg hadde mest lyst på fordi den kosta 6000,- - ja, så hadde jeg gitt blaffen i å kjøpe hund i det hele tatt - skal jeg betale for noe - uansett pris - så skal det være noe jeg liker - ikke bare noe jeg har råd til..

F.eks. - en person selger valper som er blanding av labrador og schæfer til kr 6000,- Begge foreldredyr er kjent, og man vet noe om dem - en annen person selger blandingsvalper som de ikke kan redegjøre for hva er - det er vill gjetning etter hva de ser ut som (mor er kanskje også blanding) og de gjetter på den ene ekslusive rasen etter den andre - helt uavhengig selvsagt at det ikke nødvendigvis bor noen av nevnte raser i omegn hvor hunden befant seg når den hadde løpetid (det er jo ikke viktig) - de selger valpene for 1500,- De ligner harabikkjeblandinger - ett par kanskje til nød med noe collie greier i seg ...... Hvem valp velger jeg?

Jo, jeg velger labrador/schæferblandingen - og det gjør jeg uavhengig av pris og hvordan folka er - for meg er det viktigere å vite hva hunden er laga av enn hvem som laga den og hvor mye den selges for. En slik blanding kan jeg leve med - jeg ville hatt langt større problemer med å fikse en harabikkje.......

Jeg angrer ikke et sekundpå at jeg valgte de som hadde yaris,men hadde de satt prisen høyere å gitt en god grunn for det(eks de vil være sikre på at han skulle komme til et bra hjem,da er saken en annen)

Men jeg mener fortsatt 6000 og oppover er altfor dyrt for en blanding(du kan få kjøpt bordere,og flere andre renrasa for 3500!)

Det er da en dårlig begrunnelse - hadde Yaris kosta 6000 så hadde du antagelig ikke kjøpt han heller - for antagelig så hadde du ikke råd til det på det tidspunktet liksom.............. At en renraset border collie koster 3500 får jo så være - so what liksom - du er helt klart opphengt i det faktum at det er snakk om blanding og ikke renraset hund og at den derfor er mindre verdt............. en hund er en hund og ett papir øker ikke verdien med flerfoldige tusen........... At en blandingshund koster 6000 er helt greit, det får folk til å tenke seg om før de handler..

Er det sånn at oppdrettere / folk tenker at fordi hun der valgte å kjøpe den billige hunden istedenfor den dyre så betyr det det samme som at hun er en dårlig hundeeier???

Det tenker i hvert fall ikke jeg. Ikke alle som har så masse penger,men som alikevel har god nok greie på å ha en hund,selv om den er billig..

Det er det ingen som har sagt, det er ingen som sier at folk med dårlig råd er dårligere hundeeiere enn de med god råd - igjen er du over på folka og den egentlige grunnen til at du har hengt deg opp i prisen - for deg handler det ikke om hunden og dens verdi - det handler om å ha råd til å kjøpe hund - og koster en blandig 6000 ja, så går man kanskje glipp av ett par tre gode kandidater som ikke har råd - men so what, om disse er skikkelig motivert - ja så klarer de å spare og så kjøper de hund når de har råd.

Høy pris gjør at antall hunder kjøpt på impuls går ned - og det tjener hundene på i lengden...... Impulskjøp er aldri bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en renraset border collie koster 3500 får jo så være - so what liksom - du er helt klart opphengt i det faktum at det er snakk om blanding og ikke renraset hund og at den derfor er mindre verdt............. en hund er en hund og ett papir øker ikke verdien med flerfoldige tusen........... At en blandingshund koster 6000 er helt greit, det får folk til å tenke seg om før de handler..

Er helt enig. Jeg synes egentlig at mange rasehunder selges for billig også jeg da, men det er jo en helt annan diskusjon. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, alle de der små valpestakkarene som ble avlivet på svenskegrensen skulle sikkert selges enten som designerblandinger eller på falske papirer til folk som bare vil ha en moteriktig liten hund - og er villig til å betale høy pris fordi de VIL ha liten motehund og det NÅÅÅÅÅ!

Dårlige valpekjøpere møter svindelselgere - det blir bra det.

Derfor er jeg like imot useriøse oppdrettere av rasehunder, som parrer det de måtte ha i kennelen for å gjøre det billigst mulig, gir ut et papir, og selger like dyrt som dem som kjenner linjene til hundene sine gjennom mange generasjoner, har valgt ut kun det beste hele veien, tester i hue og ræva så det skal bli bra mentalt, helsemessig og eksteriørt og så videre - akkurat som jeg er imot folk som tar tilfeldig hannhund på tilfeldig tispe, og det blir blandingsvalper.

At far er kjent sier ikke meg så mye. Hva med fars gemytt og helse? Hva med søsknene hans, gemytt og helse? Hva med mors og kullsøsknene hennes sin helse?

Ja, de fleste valpekjøpere blåser i denslags. I USA er det vel vanligere å dele inn hunder i pet og show quality i kullet, men da selges også kullet senere - og til ulike priser for hva du kjøper. Her betaler alle likt for en ung valp som kan preges bra og tidlig nok, og da kan også de som "bare" skal ha familiehund også ha en sjanse til å få en riktig god hund.

Så det er ikke så enten-eller som Belgerpia vil ha det til... selv om det er festlig skrevet. Jeg foretrekker, som Loke, å vite hva jeg får - litt lenger tilbake enn kjent mor og far. Fordi jeg har tro på arv og miljø likelig fordelt, og dessuten også en god oppdretters innsats og kjennskap til hundene han/hun selger.

Idag betaler forøvrig småjenter her i byen gjerne bortimot 2000 for en bukse, så NOEN har penger... og ja, da kan man gjerne si at også blandingshunder "burde" koste mer.

På den annen side: Selv dyre hunder blir omplassert. Så det å bruke hodet burde kanskje være viktigere for både oppdrettere, potensielle kjøpere og ja, generelt.... Enig med Aud i det at man kan gjøre unntak for gode kjøpere. Men å bare blåse i disse hundenes HD-status, det virker useriøst - da er det bedre å prøve med HD-pant og gi folk penger igjen, selv om jeg ikke gidder å ta den "HD er ikke noe farlig"-diskusjonen om igjen. Men KJENT helsestatus på så mange valper som mulig burde da være av interesse for enhver oppdretter, uansett pris - fordi dette vil ha innvirkning også på "premiedyrene" man beholder selv sin avlsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRor kanskje hun mente at en blandings "oppdretter" sier:eks. vi selger valpene for 7000 pr stk fordi Lene Malin eller paris hilton har kjøpt valp her.

Altså det er jeg ganske enig i at er teit. Selg dem for 7000 da men oppdretteren trenger ikke si at vi selger dem for den prisen fordi .............................................................

hvis dere skjønner :icon_redface:

Dårlig forklarer jeg :P:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRor kanskje hun mente at en blandings "oppdretter" sier:eks. vi selger valpene for 7000 pr stk fordi Lene Malin eller paris hilton har kjøpt valp her.

Altså det er jeg ganske enig i at er teit. Selg dem for 7000 da men oppdretteren trenger ikke si at vi selger dem for den prisen fordi .............................................................

hvis dere skjønner :icon_redface:

Dårlig forklarer jeg :P:P:P

Thank you! Folk hisser seg sinnsykt opp her for noe de ikke leser skikkelig gjennom synes jeg!!!!!

Les hele innlegget mitt så kanskje dere forstår hva jeg mener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg betaler for når jeg kjøper hund er egentlig ikke papirene. Det at det har vært en flink oppdretter som bryr seg om valpene etter de er solgt er det viktigste for meg. Det at jeg kan ringe oppdretter hvis jeg lurer på noe med hunden, lette skader eller rar oppførsel, hvis jeg dør og ingen i familien kan ta seg av hugo så omplasserer hun han til ett passende hjem, og jeg kan være helt sikker på at han kommer til å ha det bra.

En som holder seg oppdatert med alle valpene hun har solgt, og bringer gode nyheter videre til resten av kullet. Å ha en som fungerer som ditt private orakel i alle situasjoner fra valpen er to måneder til valpen dør tretten år senere, det er det jeg betaler for.

Som ny valpekjøper vet man ikke alt om linjer og gener, og man vet ikke alltid hvordan man skal takle situasjoner som oppstår. Det er sikkerheten en god oppdretter gir. Linjer, gener, sykdommer, hvordan unngå uønskede parringer, en god oppdretter vet.

Om hunden er renraset eller ikke, det har ikke alltid alt med saken å gjøre. Men den jobben min oppdretter gjør med hver av sine valper, den er etter min mening verdt mye mer enn 8000. Jeg hadde gladelig betalt det tredobbelte.

Dette ble kanskje bittelitt mye skryt av oppdrettere, men har hatt en dårlig, og har nå en bra, og for meg så har det nesten alt å si.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes blandings valper burde selges til 2500-3000 kr. For å liksom bekrefte at de ikke er en ting eller gjenstand.

Synes ikke rase valper skal koste like mye som blandinger. ikke fordi de er mer verdt og slik. Synes aller hunder er like mye verdt!

Men for de er jo avlet frem for å ha bra gemytt og er en ren rase da.

Jeg er ikke så flink til å foklare jeg da.. men samme det.

Synes det er synd når hunder bare blir kastet fra hjem til hjem jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes blandings valper burde selges til 2500-3000 kr. For å liksom bekrefte at de ikke er en ting eller gjenstand.

Jeg skjønner ikke logikken her.

Jo mer man betaler for en hund, jo mer gjenstand er den jo?

En gjenstands verdi, er ikke det du betaler.

Det du betaler, er hvor desperat du er etter en gjenstand.

Hvor mye en gjenstand er verdt, er hvor mye inntekt/fortjeneste den vil skaffe deg.

ps. snakk om verdi i kr. nå. Sentimental verdi kan jo selvsagt ikke måles i kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

logikken er at hvis du kjøper ett par solbriller til ti kroner, og blir lei av de så kan de kastes eller gis bort. Kjøper du ett par solbriller til fem tusen kroner så er det ikke like ofte ett impulskjøp, og det er litt vanskeligere å kaste de hvis de får en liten ripe.

Men uten sammenligning forøvrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...