Gå til innhold
Hundesonen.no

Har begynt med søk. Er vi på rett spor?


ida

Recommended Posts

Her i gården går det mye i godbiter under trening! Den unge damen har en tendens til å legge på seg, selvom jeg prøver å regulere mengde for etter hvor mye godbiter hun får..

Uansett, hun er svært glad i å leke med ball. Igrunnen så ble hun så stressa av ball - leking at jeg la ballen bokstavlig talt død :D i høst. Vel, nå har jeg vaklet litt fram og tilbake om hvorvidt det er lurt å reintrodusere ball, men denne gangen som forsterker. I går bestemte jeg meg for å prøve. Begynte med å gjemme litt godbiter rundt omkring inne, som hun fant. Erstattet disse med ballen, som hun snuste seg fram til rimelig kjapt. I dag tok jeg med ballen og lagde små snøspor (ca 20 meter). Gravde ned ballen i sporet. Kjempegøy. Ett lite kast med ballen og så i lomma med den. Hun ble litt på grensen ivrig et par ganger, men det kan jo også være positivt med tanke på at ballen er potent som forsterker. Brukte også ballen som forsterker ved aktivitetsøvelser som, dekk, "hvor er Tarzan" (da hopper hun opp på nærmeste trestamme) etc. Brukte ballen som jeg ville ha brukt godbit, ved disse øvelsen. Altså ikke noe kasting, bare servering ved "værsågod".

Når jeg tenker gjennom dagens aktiviteter, ser det ut til at jeg kanskje er på vei til å både etablere ball som forsterker og så smått drive litt søk?? Det er jo flott at hun finner ballen jeg har gravd ned (og avleverer), men har noen med søkserfaring noen tips om veien videre? Er ganske grønn her, :rolleyes: som dere skjønner. Vil jo gjerne at hun finner andre objekter og får ballen for å avlevere dem! Bare litt ideer til vi kommer oss på kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei. <_< Dere er vel ute i sola, da.. Hallo Vera, Charlotte, Loke (Anette?), Marianne. Kanskje dere er på Eidsvoll alle sammen. Vi får ta med lina, ballen og et eller annet objekt + noen godbiter og se om vi finner på noe lurt selv, da. Det kommer en oppfølgingsrapport med nye spørsmål, tenker jeg. Kanskje dere er på nett i kveld. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Nå er ballen byttet ut med en kong. Jeg tråkker fremdeles snøspor, legger kongen et sted i sporet, under snø og sender Fibi fram. Hun finner, avleverer (der kom innlæringen av "bytte" til nytte, Marianne) og får 1 kast med ball + verbal annerkjennelse. Hun tok av etter mine spor på stien (altså riktig), da jeg bandt henne så hun ikke kunne se hvor jeg tråkket. Ellerssp sitter hun og venter på "værsågod søk", men da må jeg tråkke like ved. Hva skal vi gjøre nå, da? Lage lengre spor? Grave ned kongen dypere? Finne flere, kanskje mindre objekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais Ida! Fibi har tydeligvis fått smaken på søk, og hvis du selv også synes det er gøy så er det bare å fortsette. Jeg driver mest med søk etter dummy/gjenstander selv, og siden du har en liten retrieverpike så hadde dette kanskje også vært noe for dere?

Uansett, vil bare minne om at det er lurt å legge ut gjenstanden og ikke hive den. Siden vesla har lett for å stresse seg opp, så er det en fordel å ikke trigge henne opp ved at det flyr gjenstander over hodet på henne. Men det har du sikkert vært obs på, og har full kontroll over, kjenner jeg deg rett.

En annen ting er å gå spor/slepe leken/strø godbitspor i medvind i begynnelsen. Det er mye lettere for hunden å få vitring hvis den søker i medvind, og i begynnelsen er det greit å senke kriteriene til det nivået man VET hunden vil klare. Slik at hunden får mestringsfølelse etter å ha trent, og føler seg sikker på oppgaven og dermed bygger erfaring og selvsikkerhet.

Jeg skal forresten på jaktkurs i april, i retrieverklubben Oslo. Være med? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallais Ida! Fibi har tydeligvis fått smaken på søk, og hvis du selv også synes det er gøy så er det bare å fortsette. Jeg driver mest med søk etter dummy/gjenstander selv, og siden du har en liten retrieverpike så hadde dette kanskje også vært noe for dere?

Uansett, vil bare minne om at det er lurt å legge ut gjenstanden og ikke hive den. Siden vesla har lett for å stresse seg opp, så er det en fordel å ikke trigge henne opp ved at det flyr gjenstander over hodet på henne. Men det har du sikkert vært obs på, og har full kontroll over, kjenner jeg deg rett.

En annen ting er å gå spor/slepe leken/strø godbitspor i medvind i begynnelsen. Det er mye lettere for hunden å få vitring hvis den søker i medvind, og i begynnelsen er det greit å senke kriteriene til det nivået man VET hunden vil klare. Slik at hunden får mestringsfølelse etter å ha trent, og føler seg sikker på oppgaven og dermed bygger erfaring og selvsikkerhet.

Jeg skal forresten på jaktkurs i april, i retrieverklubben Oslo. Være med? :)

Hei!

Ja, jeg graver jo gjenstanden hun skal finne ned et sted i sporet jeg tråkker. (Sparker litt snø over, bare). Ballen er belønning når hun leverer kongen (en sånn rød teit en med altfor store hull i begge ender. Passer bare til å stappe hele gulrøtter i. :) ). Er veeeldig forsiktig med å bruke ballen for voldsomt, ja..

Det blåser ikke så mye i den lille skogen vi har brukt nå, da. Jeg har jo også tråkket spor i snøen, så det er lett å se om hun søker på rett plass. Hun stapper nesa godt ned hvert tråkk og graver opp kongen når hun finner den og leverer direkte. Lurer på når hun lærte det? Må ha vært da vi drev med baklengs kjeding på apport. Hm. Kom aldri lenger enn til å slippe i hånda..

OK vi forsetter som nå, da. Kongen er herved døpt om til dummy.

Hvordan skal jeg slepe leken og vite at det er den hun følger sporene etter og ikke mine fotspor? Samma det, kanskje...

Ja, vi vil på kurs, bare ikke skyte!! Når, hvor? Er medlem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...