Gå til innhold
Hundesonen.no

Pris på valp


Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna

Jeg planlegger kull på tispen min 06/07 og sitter å lurer på hvilken pris jeg skal ta på valpene.

Det har ikke vært ett kull av min rase de siste 10 årene så jeg har ikke så mye å gå etter der.

Jeg kan gå etter prisen i Sverige, men den varrierer fra 8000-10000.

Hva er normal å ta for valpene på små raser? Hva er en pris som er "normal" i forhold til utgifter? (jeg har ingen planer om å prise på høyt opp i skyene pga "skjelden rase")

Håper noen erfarene oppdrettere her inne kan hjelpe meg med noen råd og tips på veien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Jeg planlegger kull på tispen min 06/07 og sitter å lurer på hvilken pris jeg skal ta på valpene.

Det har ikke vært ett kull av min rase de siste 10 årene så jeg har ikke så mye å gå etter der.

Jeg kan gå etter prisen i Sverige, men den varrierer fra 8000-10000.

Hva er normal å ta for valpene på små raser? Hva er en pris som er "normal" i forhold til utgifter? (jeg har ingen planer om å prise på høyt opp i skyene pga "skjelden rase")

Håper noen erfarene oppdrettere her inne kan hjelpe meg med noen råd og tips på veien ;)

Hva slags rase er det? Er det en lettsolgt rase? Er det en kjent rase, slik at folk vet hva slags rase det er? Slik jeg ser det, er det marked og etterspørsel som avgjør prisen.

Så for å gi råd bør du kanskje gi litt informasjon om dette? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen står under avartaren hennes - Australsk Kelpie. I tillegg finner du hjemmesida hennes ved å klikke på brukernavnet og scrolle ned til hjemmesideadressa.

Nå er det faktisk mulig å skrive opp raser som man ikke har selv under avataren til den enkelte. Og det er vel kanskje naturlig at hun skriver hvilken rase hun skal ha kull på hvis hun vil ha hjelp til å sette en pris på valpene.

Jeg er rimelig sikker på at jeg er i stand til å finne hennes hjemmeside hvis den står der, utan at du trenger å anstrenge deg med å skrive en forklaring om hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk mulig å skrive opp raser som man ikke har selv under avataren til den enkelte. Og det er vel kanskje naturlig at hun skriver hvilken rase hun skal ha kull på hvis hun vil ha hjelp til å sette en pris på valpene.

Jeg er rimelig sikker på at jeg er i stand til å finne hennes hjemmeside hvis den står der, utan at du trenger å anstrenge deg med å skrive en forklaring om hvordan det gjøres.

Så så, hun forklarte jo bare, er jo ikke noe selfølge at alle vet det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hva slags rase er det? Er det en lettsolgt rase? Er det en kjent rase, slik at folk vet hva slags rase det er? Slik jeg ser det, er det marked og etterspørsel som avgjør prisen.

Så for å gi råd bør du kanskje gi litt informasjon om dette? ;)

Tenkte kanskje det ikke var så vanskelig.. Rasen er Australsk Kelpie.

Ettersom rasen ikke har hatt ett kull i Norge på 10 år så er det vanskelig å si hvor lett solgt den blir. Til Norge er det importert fra Sverige ca 10 stk dem siste 3 årene.

Rasen er aktiv og krever en litt erfaren og aktiv eier.

Jeg har alt 2 stk på valpeliste (+jeg skal ha en selv) så jeg tror ikke det blir noe stor problem å selge ett normal kull (ca 5stk).

Rasen er kjent i brukshund miljøet, utover det er det ikke alle som har det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at jeg er i stand til å finne hennes hjemmeside hvis den står der, utan at du trenger å anstrenge deg med å skrive en forklaring om hvordan det gjøres.

Hadde du klikka deg inn på hjemmesida hennes først så hadde du sluppet å spørre om hva slags rase det dreier seg om. Siden du likevel spurte, så gikk jeg utfra at du ikke fant sida hennes. Derfor min "anstrengelse" ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min rase er det kun født ett kull her til lands og det finnes kun 40 stykker av dem. I nabolandet Sverige er de derimot mange.

For ikke å sammenligne rasene for øvrig - men prisen vi betalte for vår hund var 9500,-. Da er han chippa, vaksinert, ormekuret og registrert i NKK før levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du klikka deg inn på hjemmesida hennes først så hadde du sluppet å spørre om hva slags rase det dreier seg om. Siden du likevel spurte, så gikk jeg utfra at du ikke fant sida hennes. Derfor min "anstrengelse" .

Men jeg vil ha det oppi hendene skjønner du. Faktisk så forventer jeg at når noen spør om råd, så legger de ut alle relevante opplysninger, slik at man ikke trenger å klikke seg inn verken her eller der.

Hjernemassen min fungerer helt utmerket, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje det ikke var så vanskelig.. Rasen er Australsk Kelpie.

Ettersom rasen ikke har hatt ett kull i Norge på 10 år så er det vanskelig å si hvor lett solgt den blir. Til Norge er det importert fra Sverige ca 10 stk dem siste 3 årene.

Rasen er aktiv og krever en litt erfaren og aktiv eier.

Jeg har alt 2 stk på valpeliste (+jeg skal ha en selv) så jeg tror ikke det blir noe stor problem å selge ett normal kull (ca 5stk).

Rasen er kjent i brukshund miljøet, utover det er det ikke alle som har det..

Hvis rasen er lett å selge så kan du nok ta 10000 uten å ha dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil ha det oppi hendene skjønner du. Faktisk så forventer jeg at når noen spør om råd, så legger de ut alle relevante opplysninger, slik at man ikke trenger å klikke seg inn verken her eller der.

Hjernemassen min fungerer helt utmerket, takk!

Enig med deg der, når man spør om noe er det greit å legge ut alle relevante opplysninger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Enig med deg der, når man spør om noe er det greit å legge ut alle relevante opplysninger ;)

Ettersom dette blir mitt første kull så må jeg si at jeg syns det var litt vanskelig å legge ut "relevante" opplysninger for å finne pris. Det var nå nettopp derfor jeg spurte..

At rasen var Australsk Kelpie trodde jeg desverre var ganske åpen lyst. Men jeg har lært til nestegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis rasen er lett å selge så kan du nok ta 10000 uten å ha dårlig samvittighet.

Er enig med deg. Synes 10 000 er ok pris på en slik hund. Jeg er ikke oppdretter selv, men rynker ikke på nesa i det hele tatt av en valpepris på 10-12 000. Såpass synes jeg er helt ok. -Vel og merke om de har god stamtavle.

Å "legge på litt" pga at det er en sjelden rase, synes jeg også er greit. Man må bare passe på å ikke bite seg selv i baken ved å prise for høyt igjen. Men nattesøvnen min hadde vært god om jeg hadde forlangt denne prisen på en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes i hvertfall du kan ta 10000 for valpene, Blaze har vel (så vidt jeg har fått med meg) blitt NV-05, vet jo ikke hvem hann du skal bruke men moren har da i hvertfall bra ekstriør.

Jeg er jo ikke oppdretter, men håper det var greit jeg svarte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT:

Jeg har ikke noe godt svar til deg, men ville bare fortelle at jeg traff en slik valp i dag. 13 uker gammel og bare så herlig...

Mye hund i en liten kropp, så nysgjerrig, tillitsfull og god. Jeg ble veldig sjarmert av denne lille tassen, og dro rett hjem for å finne ut mer om rasen. :rolleyes: Lykke til!!

Og Aud, hvorfor gidder du å gnåle i det vide og det brede??? Du som er så kjapp med "å slenge med leppa" må da vel virkelig tåle at noen kommer med velmenende råd, uten at du spyr ut edder og galle og ødelegger trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være noen ekspert(på ingen måte, er jo ikke oppdretter heller) så ville jeg tro at rundt 9-10 000 er greit?

OT: Må bare si jeg er overrasket over hvor raskt det blir amper stemning på noe som egentlig er en hyggelig tråd. Her kjeftes man fort på, og ellers virker det som om folk fort henger seg opp i og blir irritert over småting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Må bare si jeg er overrasket over hvor raskt det blir amper stemning på noe som egentlig er en hyggelig tråd. Her kjeftes man fort på, og ellers virker det som om folk fort henger seg opp i og blir irritert over småting...

Nå kan det ha seg slik at noen her inne har et dårligere forhold til et par personer, enn til andre. Hvis du sikter til meg, (jeg er jo litt selvsentrert) så svarer jeg tilbake i en dertil, etter min mening, egnet tone, der jeg mener det er påkrevet. Det at det kan komme et par litt mere krasse svar betyr ikke at hele tråden har en amper stemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Aud, hvorfor gidder du å gnåle i det vide og det brede??? Du som er så kjapp med "å slenge med leppa" må da vel virkelig tåle at noen kommer med velmenende råd, uten at du spyr ut edder og galle og ødelegger trådene.

I like måte. hvorfor driver du og gnåler bare jeg skriver noe som tilfeldigvis ikke passer deg?

Hvis det jeg skriver er å spy ut eder og galle, så gjør jeg det, uten å spørre deg, faktisk.

Masse eder og galle! :D

Og det er i hvertfall ikke jeg som ødelegger noen tråder. Hva med å feie for sin egen dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det ha seg slik at noen her inne har et dårligere forhold til et par personer, enn til andre. Hvis du sikter til meg, (jeg er jo litt selvsentrert) så svarer jeg tilbake i en dertil, etter min mening, egnet tone, der jeg mener det er påkrevet. Det at det kan komme et par litt mere krasse svar betyr ikke at hele tråden har en amper stemning.

Jeg ganske ny her inne og kjenner til hvem som har dårlige forhold til hverandre eller noen ting. Forstår jo at her inne kan det foregå til tider heftige diskusjoner, men synes liker bare at noen tiltaler andre på en litt unødvendig krass måte. Sikter ikke nødvendigvis til deg, var bare generelt jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Litt OT:

Jeg har ikke noe godt svar til deg, men ville bare fortelle at jeg traff en slik valp i dag. 13 uker gammel og bare så herlig...

Mye hund i en liten kropp, så nysgjerrig, tillitsfull og god. Jeg ble veldig sjarmert av denne lille tassen, og dro rett hjem for å finne ut mer om rasen. :rolleyes: Lykke til!!

Tror nok jeg vet hvem du traff også. Det er ganske så sosiale og "fremadstormene" rase ja, sm valper gjerne ikke helt til sitt eget beste. Men det er noe av det som er sjarmerene med rasen.

Jeg har tenkt litt nå. Er det ikke litt dumt å overprise seg (prise seg selv ut?) Med tanke på at ikke ofte blir solgt hunder av rasen til 10.000 i sverige? Det blir ikke lett for kjøpere å reise til Sverige da for å kjøpe seg valp der istedet? Noen som har erfaringer med slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt nå. Er det ikke litt dumt å overprise seg (prise seg selv ut?) Med tanke på at ikke ofte blir solgt hunder av rasen til 10.000 i sverige? Det blir ikke lett for kjøpere å reise til Sverige da for å kjøpe seg valp der istedet? Noen som har erfaringer med slikt?

Jeg synes ikke du overpriser deg ved å ta 10000. Hvis dine forhåndsbestillinger er helt sikre, og du skal ha en valp selv, og et normalstort kull er på ca. 5 valper, så får du jo kun et par valper å selge. Jeg ville tatt håndpenger av de som har bestilt når valpene er født og du ser hvor mange som er levedyktige.

Hvis noen ønsker å kjøpe denne litt sjeldne rasen av deg, så kjøper de nok uansett om de må betale 8000 eller 10000. Dessuten koster det penger å reise helt til Sverige, avhengig av hvor de forskjellige bor, selvfølgelig.

Hvor langt måtte du reise for å pare? Siden rasen er så sjelden, så var det sikkert ikke hos naboen? Eller har du hannhund selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så så, hun forklarte jo bare, er jo ikke noe selfølge at alle vet det :D

Jeg avstår gjerne fra den nedlatende holdningen din. Om ikke andre vet dette, så vet i hvertfall jeg dette. Jeg er jo, tross alt, ingen nybegynner på diskusjonsfora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Hvor langt måtte du reise for å pare? Siden rasen er så sjelden, så var det sikkert ikke hos naboen? Eller har du hannhund selv?

I norge er rasen skjelden, men i Sverige så blir det vell registrert 100 nye hunder hvert år. Men ja jeg må reise en stykke inn i Sverige og har vært der alt to ganger for å titte på hannhunder så det blir litt utgifter der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje tatt mellom 8500-9500 kr. Dette er jo ikke en rase som er så veldig kjent. Som du seier selv blir det billigere for flere å bare reise til sverige å kjøpe, hvis du har høy pris.

Selv skal jeg ha en Australsk kelpie en gang. Har ei som er 1/16 AK og 15/16 bc nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...