Gå til innhold
Hundesonen.no

Raketter


dalito

Recommended Posts

Hei.

Har blitt fortalt at man ikke skal ha hundene ute på fks nyttårsaften, fordi hundene ikke skal oppleve raketter.

Har selv hatt mange hunder, og de har bestandig vært med ute på nyttårsaften og ved andre anledninger der raketter er blitt oppskytt. De har aldri vist noen form for redsel eller ønske om å gå inn. Som regel ser de og lytter litt, og så rusler de rundt å snuser, tisser osv.

Jeg ville tro at dersom du nekter en hund å gå ut fordi det er raketter, fks dersom hunden må ut for å tisse, vil du gi beskjed om at det som skjer ute nå er farlig, så hold deg inne. :)

Er det noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en hund som ikke flipper ut/blir nervøs av å se eller høre raketter, så ser ikke jeg at det skulle være noe problem å ha hunden ute. Du kan betrakte seg selv som heldig, for det er mange nok som sliter med redde hunder...

Men av hensyn til at det er nokså skarpe lyder og kan gi et visst ubehag for hunden, så bør man ta sine forholdsregler til det. Det kan jo være skadelig for hørselen til bikkja.

Selv har jeg jeg jakthunder som forbinder smell med noe gøy, så særlig den ene hunden MÅ jeg holde innendørs for ellers løper hun etter og apporterer rakettene :) En gang fikk hun brannsår på snuten etter et møte med en rakett som ikke hadde kjølnet skikkelig.

Hvis man hauser noe opp, så kan hunden nok få inntrykk av at dette er skumle greier - det beste er vel å bare late som ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja min bryr seg heller ikke om raketter. Var ute med han på nyttårsaften i 11tiden og da smalt det store like ved oss og bare løftet hodet fra bakken for å se kor det smalt så var det videre med snusingen og markering.

Min søster bc mix er det verre med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min hund ute før det begynte å smelle, så begynte de å sende opp masse rett borti gata her og da ble hunden min redd. Jeg syns ikke det var rett av meg å tvinge henne til å være ute når hun ble så redd. Så jeg tok henne inn og så stod jeg på veranden istedet og så. Alt kommer an på hunden. Er hunden redd så ikke tving hunden med ut. Er hunden ikke redd, så kan man godt ta med hunden ut hvis man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri tatt med hunden ut på nyttårsaften..hva skulle det vært godt for?Hunde lufting kan man gjøre tidligere på dagen. Faren er jo at de blir skremt av raketter på avveie plustelige nære smell og fulle folk...Jeg skjønner liksom ikke helt poenget,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

var inne med toya jeg, vi var sammen med mammas hund og tantes hund, toya var den eneste som ikke flippa helt ut.. mens de andre lå på gulvet/ på fanget til mamma og tante, satt toya i vinduet og så ut hu, og skakka på hue etterhvert som det smalt. ganske søtt å se på egentlig...

så anser meg selv som heldig, mamma og tante skal vel få noe beroligende til dem t neste nyttårsaften, men det bruker ikke vi på toya, i og med at hu ikke reagerte på det nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tull og vas - hunder blir IKKE redd raketter fordi de har fornuftige eiere som holder de inne når det står på som værst nyttårsaften.........

Jeg synes det er på grensen til dyremisshandling jeg å ha bikkja ute midnatt nyttårsaften - bare tenk hvor ****** mye støy det blir for den stakkars hunden - redd eller ikke.

Nei - fornuftige hundeeiere holder sine firbente inne når det står på som værst - det er det HUMANE.

Og hvordan i all verden vet man at bikkja ikke er redd første gangen den er med ut midnatt nyttårsaften?

Hva da om bikkja tilter helt - da har man ødelagt hunden for ALL fremtid og hver eneste nyttårsaften de neste 12-14 åra vil bli ett mareritt for den stakkars firbente.............

Det finnes MANGE og flere enn MANGE eksempler på idioter av valpekjøpere fra diverse oppdrettere som første nyttårsaften har dratt med seg den stakkars hunden ut og så rapportert tilbake til oppdretter at "den brydde seg ikke og synes det var såååååååååååååå festlig å være med oss" - for så å rapportere neste nyttårsaften når hunden er ett år eldre at den er så redd så den holder på å dø og fremtidige nyttårsaftner blir en kamp for livet for å finne ett lydtett rom til bikkja den store dagen og romjula er ett mareritt osv.

Nei - bikkja har ingenting ute med fulle folk og rakketter å gjøre - uansett hvor lite redd den der - den fortjener å få være inne og slippe alt bråket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Tull og vas - hunder blir IKKE redd raketter fordi de har fornuftige eiere som holder de inne når det står på som værst nyttårsaften.........

Jeg synes det er på grensen til dyremisshandling jeg å ha bikkja ute midnatt nyttårsaften - bare tenk hvor ****** mye støy det blir for den stakkars hunden - redd eller ikke.

Nei - fornuftige hundeeiere holder sine firbente inne når det står på som værst - det er det HUMANE.

Og hvordan i all verden vet man at bikkja ikke er redd første gangen den er med ut midnatt nyttårsaften?

Hva da om bikkja tilter helt - da har man ødelagt hunden for ALL fremtid og hver eneste nyttårsaften de neste 12-14 åra vil bli ett mareritt for den stakkars firbente.............

Det finnes MANGE og flere enn MANGE eksempler på idioter av valpekjøpere fra diverse oppdrettere som første nyttårsaften har dratt med seg den stakkars hunden ut og så rapportert tilbake til oppdretter at "den brydde seg ikke og synes det var såååååååååååååå festlig å være med oss" - for så å rapportere neste nyttårsaften når hunden er ett år eldre at den er så redd så den holder på å dø og fremtidige nyttårsaftner blir en kamp for livet for å finne ett lydtett rom til bikkja den store dagen og romjula er ett mareritt osv.

Nei - bikkja har ingenting ute med fulle folk og rakketter å gjøre - uansett hvor lite redd den der - den fortjener å få være inne og slippe alt bråket.

HELT enig :D

Milo er redd raketter fordi det smalt 5meter fra oss 3-4 dager FØR nyttårsaften..Hvert smell- mye smerte.

Sist nyttårsaften nå, så lå han og sov helet iden inne, sammens med ei stødig tispe, som brukes på jakt. Var en liten tur ete med han i 6-tiden , da smalt det også, men mått ejo komme med hjemmenifra til veninna mi.

Etter flere år med problemet har vi fått bukt på det...GLEDER oss til jakta.. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med deg Belgerpia, hunder har ingenting å gjøre ute når det smeller som verst.

For min og Ero sin del så er han så vant til å sove fra klokka 10 så han sovnet i buret da og sov hele nyttårsnatten igjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøvde å ta han med ut på terassen men det var enda værre! han skulle sitte høyest mulig oppe og der skalv han og var utrolig nærvøs! så dagen etter gikk vi tur så smallt noen av en rakett i nærheten! ja stoppa hunden å jeg måtte bære den ett godt stykke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gizmo brydde seg ikke i det hele tatt han jeg var hjemme kl 12 for å passe på han da..Syns hunden bør få finne seg i det selv alså og ikke tvinge hunden til noe den overhode ikke vil....! er huden sikker så kan en ta den med ut om den vil, men er en redd så er vel det beste og sitte der med dem og gi den kos og trygghet slik at den kan slappe av.For vi alle hvet selv at viss det er noe vi er redd for er vi ganske nervøs av oss vi og :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hunder som ikke bryr seg stort om rakettene, men jeg tar dem ikke med ut kl. 00 på nyttårsaften av den grunn. Ikke pleier jeg å være ute noe særlig selv heller, da jeg ikke er så veldig opptatt av dette rakettmaset. Men i fjor var det jo bare helt tragisk her oppe, de begynte å sende opp rundt 5 på ettermiddagen, og holdt det gående til langt etter midnatt. Bikkjene måtte jo ut, og det gikk greit det, men jeg slapp dem ikke på egenhånd - det kunne jo plutselig lande et rakettkadaver på gårdsplassen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk hørrt om at det er hunder som har dødd av å spise litt rakett rester eller krutt :P jeg hadde ikke villa sluppe hunden/ hundene mine på egen hånd nei men hadde vært til stede med dem om den/ de ville ut seff.. For å forsikre meg at den ikke fikk noe i seg eller ble skada..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt hunder som har vært redd på nyttårsaften jeg, ingen har reagert nevneverdig på raketter som skytes opp hele romjula heller.. Til tross for at jeg aldri har tatt noe hensyn til at jeg har hunder i hus på nyttårsaften, liksom..

En av mine hunder, den etterhvert mye omtalte Gubbelille, har til og med vært med ut på nyttårsaften klokka 24 og skutt opp raketter :icon_redface: Han har aldri vært redd for raketter, hverken før han fikk være med ut eller etter.. Men Gubbelille var Gubbelille, jeg tviler sterkt på at jeg noen gang får en hund jeg er like trygg og sikker på som han igjen.. Og vi sto selvsagt ikke midt i verste avfyringsbasene..

- Men jeg tviler på at en hund som allerede er litt skeptisk eller skvetten for raketter, kan kureres ved å tas med ut midt i verste oppskytinga.. Man får begynne i riktig ende, liksom, se an om hunden har lett for å reagere på uvanlige ting som fulle folk, høye lyder, plutselige lysglimt osv, før man finner ut at man skal "kurere" dyret en gang for alle.. Det funker neppe, for å si det sånn..

Jeg har forøvrig aldri drukket alkohol på nyttårsaften når jeg har hatt barn eller hund eller begge deler.. Ikke er jeg redd raketter, og ikke er jeg redd for at noen skal bli redd raketter.. Jeg regner med at alt har litt med saken å gjøre?

(Personlig har jeg større problemer med de som skal røre og skyte opp raketter i stupfylla, enn selve rakettoppskytinga jeg da.. Men det ser det ikke ut som at hverken hunder eller barn bryr seg stort om :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...