Gå til innhold
Hundesonen.no

Er gulrot bra for hunden?


ida

Recommended Posts

Fibi er veldig glad i mat. Vi bruker også mye godbiter når vi trener, så jeg må hele tiden passe på at hun ikke blir feit! Hun er veldig glad i gulrot og jeg bruker det noen ganger som godbit og noen ganger får hun en hel som "tyggebein". Kanskje tilsammen 2 gulrøtter i uka. Jeg har hørt så forskjellig om det er bra eller ikke, så nå er jeg virkelig i tvil. Det er noe med for mye A vitaminer, men kan det være så fryktelig mange i en gulrot????? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hunden dør av det med det første altså, mine hunder spiser rå gulrot og kolerabi(den fiser de mye av så ikke så ofte de får da) men har no ikke blitt syk av det enda. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Fibi spøy noe grusomt av oksepenis her om dagen, så jeg er blitt litt skeptisk til å gi henne sånne tyggeting..... :) . I tillegg til at bikinisesongen kommer snart, da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de får for mye gulerot kan de, som oss, få gult pigment i hud og hår. Om 2 gulerøter i uka er nok

til det, aner jeg ikke. Det andre er at rå gulerot inneholder masse fiber, men du merker jo fort på

avføringen om h*n har fått for mye.

Har du f.eks prøvd eple-biter som belønning? Det liker Alex. Og kald agurk som godbit er noe av

det beste han får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de får for mye gulerot kan de, som oss, få gult pigment i hud og hår. Om 2 gulerøter i uka er nok

til det, aner jeg ikke. Det andre er at rå gulerot inneholder masse fiber, men du merker jo fort på

avføringen om h*n har fått for mye.

Har du f.eks prøvd eple-biter som belønning? Det liker Alex. Og kald agurk som godbit er noe av

det beste han får.

Har rød hund fra før, jeg. :D Agurk er hun også glad i. Skal prøve ut eple neste gang vi har det. Gulrotbitene kommer ut ufordøyd, ser det ut til... :) Takk for tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Karoten finnes i gulerot, i små mengder. Men det stemmer at Karoten og Beta-Karoten er de

stoffene som fremkaller pigmenter, og kan derfor også hjelpe mennesker som blir veldig lett solbrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fòrer med vom og har av og til raspet en gulerot oppi. Jeg har lest at hvis hunden skal ha opp det som er i guleroten må den enten være raspet eller litt kokt :)

Har ikke merket noe på avføringen til hundene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gir også gulrot som "tyggebein" noen ganger, og har i raspa gulrot til middag som det blir noe igjen av, så får han dette. Tror ikke dette skal være farlig på noen som helst måte. Men bare følg med på avføringa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrot er en stivelsesrik rotgrønnsak som hunder i liten grad klarer å fordøye. Det betyr i praksis at gulrøtter neppe bidrar hverken positivt eller negativt til hundens fordøyelse. Men mosede eller lettkokte gulrøtter er lettere for hunden å ta opp, så vær obs på det. Rå, hele gulrøtter vil derimot pasere nærmest ufordøyd gjenom hundens fordyøelsessystem. Den eneste utbrekdte problemstillingen i så måte måtte være om hunden fikk løsmage av de store mengdene ufordøyelig masse.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...