Gå til innhold
Hundesonen.no

"gjeting" av skygger


Wanderlust

Recommended Posts

Ja idag var jeg på kurset, og alt har bare hvert fryd og gammen før. På innkallinga har han kommet som et skudd, og kommet til meg da selvfølgelig... :D

Men idag, så løp han rett forbi meg og gikk til veggen for å løpe etter skyggen sin...

Samme har skjedd SÅ mange ganger nå, stikker og løper rett til veggen,...

Nå lurer folk sikkert på hvorfor jeg legger denne under helse, men tror det blir mest riktig..

Fordi:

Jeg har jo border collie, og gjeterinstinktene er der, men han gjeter ikke biler, barn, osv osv... Helt slut på det. Trener mye. Får massevis av "tenkeoppgaver"...

Så er dette noe som går på hans mentale helse? At det vil bli vanskelig å bli kvitt den løpinga etter skygger? Han løper jo frem og tilbake inntil veggen, og hopper og spretter mens han ser på skyggen han selv lager...

Noen gode tips? Jeg trenger virkelig... Vil ikke gi opp han nå, siden vi har kommet så langt som vi har. Dvs, sleit mye fra starten med å få kontakt og få til noe som helst på trening, >Og har gått kjempe fint intil igår, da dette med å stikke og løpe etter skyggen kom (hvert sånn litt før også, men har hatt kontroll over han på trening).

Må si at i helga så trente jeg lørdag og søndag, gikk mye med båndet hengende etter, og han var super flink, men nå bare kom den "bli utålmodig, og hopper opp og stikke for å løpe etter skygger"-oppførselen...

Huff dette ble et ganske rotete innlegg, men håper noen har noen gode råd...

(mener dere at denne er feilpostet så er det bare å flytte den) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Heisann.. Leit å høre at du har dette problemet med hunden din.. Min BC, Puma, utviklet dette (skyggejaging) som en stressadferd, og en reaksjon på fysiske problemer. Jeg tok kontakt med omtrent alt som står og går av adferdsterapauter, dyrleger og gjeterhundfolk, og fikk MANGE forskjellige svar. Skyggejaging er en relativt alvorlig "stressuvane", eller egentlig en tvangshandling/tvangsnevrose. Det kan være veldig vanskelig å få vendt hunden av med det, men først og fremst bør du prøve å unngå at han får muligheten til å løpe bort til veggen. Det har som regel ingenting med kjedsomhet å gjøre på en ung hund (vet ikke helt hvor gammel hunden din er), men kan være forårsaket av flere grunner. Ta en grundig dyrlege sjekk aller først, med utredning og blodprøver. Det som fungerte best hos meg var å kutte mye ned på fysisk mosjon når han hadde dårlige perioder, trente mye fresstyle og masse godbitsøk. Men jeg anbefaler deg å ta kontakt med en dyktig adferdsspesialist, for det er fryktelig vanskelig å bli kvitt av seg selv, og det sånne "nevroser" har en tendens til å bare utvikle seg i feil retning når de ike blir behandlet riktig. (Og, ja, det finnes endel behandlinger og opplegg du kan følge, både med og uten medisinering)..

Lykke til! bare å sende en PM om det er noe du lurer på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tar på meg ansvaret med å oversette denne. For dette er noe alle kan ha godt av å lese. Håper en moderator kjenner for å bruke den oversatte delen :P

Margrete

Så bra da :P Da gleder jeg meg til den blir lagt ut :icon_redface: Da skal jeg lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Start meg gjeting av sauer. Det kan være en løsning på problemet. Kanskje han trenger mer hjerne-stimuli sånn generellt? Gå et sporkurs og legg spor f.eks. Bra for konsentrasjonen

tror ikke dette hjelper. Har prøvd utrolig mye, og vet han får nok hjerne-stimuli. Legger ut mange godbit søk, og prøver litt spor. Han gjeta biler før også, men det fikk jeg bort. Så han gjorde ikke det pga lite hjernestimuli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke dette hjelper. Har prøvd utrolig mye, og vet han får nok hjerne-stimuli. Legger ut mange godbit søk, og prøver litt spor. Han gjeta biler før også, men det fikk jeg bort. Så han gjorde ikke det pga lite hjernestimuli.

Hvordan kan du vite dette? Som regel kommer skyggegjeting av enten over- eller understimuli, og overstimuli tror jeg ikke det gjelder.. Litt spor og godbitsøk er ikke nok, en border er laget for å gjete i flere timer HVER dag (selv om de færreste blir brukt så mye). Du spør om råd, og får svar fra en som har PEILING på BC, gjeting og bruk av border collie v.s andre raser. Takk og ta imot, sier jeg.

NB: Min forrige BC fikk skyggegjeting som en reaksjon på fysisk sykdom- få han nøye sjekket av en kyndig veterinær, f.eks ved Alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du vite dette? Som regel kommer skyggegjeting av enten over- eller understimuli, og overstimuli tror jeg ikke det gjelder.. Litt spor og godbitsøk er ikke nok, en border er laget for å gjete i flere timer HVER dag (selv om de færreste blir brukt så mye). Du spør om råd, og får svar fra en som har PEILING på BC, gjeting og bruk av border collie v.s andre raser. Takk og ta imot, sier jeg.

NB: Min forrige BC fikk skyggegjeting som en reaksjon på fysisk sykdom- få han nøye sjekket av en kyndig veterinær, f.eks ved Alternativet.

men herregud, dette er ei jeg har fått tips fra(og fått tips av flere som har drevet kun me bc i mange mange år), og nei det er ikke pga det :icon_redface: jeg vet han får nok, og jeg driver jo ikke KUN med godbit søk. Men ikke kjeft på meg for at jeg sier det jeg sier, jeg kjenner bikja mi, og har fått folk til å se på han. Og di har ikke sagt noe om at han får for lite. Men dere tror det om alt og alle her inne.

Det kom antagelig me det at han var kryptorkid, og lagt seg til som en uvane. Som jeg har fått tips om å jobbe bort. Men skal ikke si åssen, for da blir jeg slakta her inne :rolleyes:

EDIT: hvordan kan du si at det ikke kan skyldes av overstimuli, men påstå at det kommer av understimuli?

Og det er ikke såå lett å bare starte å gjete me bikja si :rolleyes: ikke alle bor rundt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men herregud, dette er ei jeg har fått tips fra(og fått tips av flere som har drevet kun me bc i mange mange år), og nei det er ikke pga det ;) jeg vet han får nok, og jeg driver jo ikke KUN med godbit søk. Men ikke kjeft på meg for at jeg sier det jeg sier, jeg kjenner bikja mi, og har fått folk til å se på han. Og di har ikke sagt noe om at han får for lite. Men dere tror det om alt og alle her inne.

Det kom antagelig me det at han var kryptorkid, og lagt seg til som en uvane. Som jeg har fått tips om å jobbe bort. Men skal ikke si åssen, for da blir jeg slakta her inne :rolleyes:

EDIT: hvordan kan du si at det ikke kan skyldes av overstimuli, men påstå at det kommer av understimuli?

Og det er ikke såå lett å bare starte å gjete me bikja si :rolleyes: ikke alle bor rundt dem.

Sa det kanskje litt feil- jeg tviler på at det skyldes over-hjernestimuli;) Men i endel BC'er ligger stresset så høyt, at de aller færreste av disse kan fungere som vanlige familiehunder. Min forrige var sånn, han var også kryptorchid, men var i tillegg fysisk syk. Han ble avlivet 16 mnd gammel. Det er virkelig ikke meningen å tråkke deg på tærne her, som sagt måtte jeg avlive min delvis pga av dette, og det var helt grusomt. Jeg kan hjelpe deg med å finne noen som driver med gjeting i nærheten, om du er interessert. Det som fungerte bra i de værste periodene var å begrense arbeid totalt bortsett fra hjernearbeid som blodspor o.l. Det KAN være bare en uvane, men skyggejaging kan også være en av de alvorligste "tvangslidelsene" en hund kan ha, og er utrolig vanskelig å få bort. Lykke til, iallefall, uansett hvordan du gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa det kanskje litt feil- jeg tviler på at det skyldes over-hjernestimuli;) Men i endel BC'er ligger stresset så høyt, at de aller færreste av disse kan fungere som vanlige familiehunder. Min forrige var sånn, han var også kryptorchid, men var i tillegg fysisk syk. Han ble avlivet 16 mnd gammel. Det er virkelig ikke meningen å tråkke deg på tærne her, som sagt måtte jeg avlive min delvis pga av dette, og det var helt grusomt. Jeg kan hjelpe deg med å finne noen som driver med gjeting i nærheten, om du er interessert. Det som fungerte bra i de værste periodene var å begrense arbeid totalt bortsett fra hjernearbeid som blodspor o.l. Det KAN være bare en uvane, men skyggejaging kan også være en av de alvorligste "tvangslidelsene" en hund kan ha, og er utrolig vanskelig å få bort. Lykke til, iallefall, uansett hvordan du gjør det.

jeg har prøvd å gjete han, og kunne gjort det mer, men som sagt jeg har ikke lappen, og får ikke tatt me han overalt så lett da. Og det er nærmeste som jeg kunne tenkt meg å holdt på. Men senere så skal det nok bli noe av, fikk også tips om å vente til han roet seg litt, for ellers så blir han bare ennå mer gira. men nå begynner han å bli roligere av seg ;) mye av gjetinga av alle ting er borte, det gjennstår bare skygger.

Jeg har fått mange gode tips fra hundekyndige, og jeg skal nok prøve dette. Mulig jeg kan få det bort på samme måte som me gjeting av biler og alt annet, men det får tiden vise. Prøver litt først, og hjelper det ikke så skal jeg spørre om du har noen å anbefale som kan gi meg noen tips, eller se på han.

Men virker som om Rex ikke er så ille med skygger som din var, men dette kan jeg jo ikke si helt sikkert heller ;) Men når jeg får trent i hallen igjen så merker jeg fort om han klarer å jobbe rundt skygger, også får jeg heller hindre han å løpe etter di ute i hagen... ;) men takk for råd. Men liker bare ikke få "kjeft" fordi jeg ikke ville høre på bcAmira. Jeg vet ho har en bc og har kommet langt med den. Men jeg har fått flere tips som motsier det ho sier også. bare sånn at du vet det var derfor ;)

Men takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så at trådstarten var 17 mars! Hva har du gjort så langt? Går det bedre nå?

På St. Hansaften så jeg en BC som hoppet etter sin egen skygge i et eneste kjør, mens eieren sto og skravla med en annen dame uten å ense det. (Det kan godt hende hun overså det med vilje. Det er ikke mitt poeng her å kritisere hennes håndtering av situasjonen!) Det var nok av folk og unger og hamburgersteking og vafler å være opptatt av, men tispa hoppet etter sin egen skygge!

Jeg har jo lest og hørt litt om denne noe spesielle atferden, men hadde aldri sett det før. Det må jo være vrient hvis forsterkerne som ligger i skyggejagingen utkonkurrerer forsterkerne i å lykkes i ulike momenter på trening (eller vaffel- og hamburgermuligheter, ballspill, andre hunder og annen St. Hansunderholdning!).

Det var kanskje noe sånt bcAmira tenkte på. Altså finne på en eller fler aktiviteter som innebærer så potente forsterkere at sansynligheten for å utkonkurrere skyggejaging er stor! Sauegjeting må jo væe noe av det mest optimale man kan sysselsette en BC med, skulle man tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så at trådstarten var 17 mars! Hva har du gjort så langt? Går det bedre nå?

På St. Hansaften så jeg en BC som hoppet etter sin egen skygge i et eneste kjør, mens eieren sto og skravla med en annen dame uten å ense det. (Det kan godt hende hun overså det med vilje. Det er ikke mitt poeng her å kritisere hennes håndtering av situasjonen!) Det var nok av folk og unger og hamburgersteking og vafler å være opptatt av, men tispa hoppet etter sin egen skygge!

Jeg har jo lest og hørt litt om denne noe spesielle atferden, men hadde aldri sett det før. Det må jo være vrient hvis forsterkerne som ligger i skyggejagingen utkonkurrerer forsterkerne i å lykkes i ulike momenter på trening (eller vaffel- og hamburgermuligheter, ballspill, andre hunder og annen St. Hansunderholdning!).

Det var kanskje noe sånt bcAmira tenkte på. Altså finne på en eller fler aktiviteter som innebærer så potente forsterkere at sansynligheten for å utkonkurrere skyggejaging er stor! Sauegjeting må jo væe noe av det mest optimale man kan sysselsette en BC med, skulle man tro!

hm, jeg har nå ikke fått trent på området som han var ille på, og når ejg trener ute i sola så reagerer han ikke. Men om han får gå løs i hagen, eller i langline, eller det er sånne gjennskinn i speil (etter klokker og smykker o.l) så blir han helt borte.

Men jeg trente jo mye rett ved skyggene når jeghadde mulighet til hallen, og han ble bedre. ;)

Og som sagt det me gjeting har jeg hørt fra flere men det blir vanskelig for meg også. Må få lappen og alt først. + at jeg ville ikke starte me en hund som ikke kan roe seg. Så derfor har jeg ikke fulgt det tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med gjenskinn i speil og slik som lager lysende flekker trenger absolutt ikke ha noe med gjeting eller BC å gjøre. Jeg har en schäfer som er GAL etter laserpeker og nistirrer på slike lysende flekker fra klokker o.l. Det ligger for en BC å gjete, så det er vel å forvente at det gir litt større utslag, men har du lyst til å se en hund bli katt, så kan du se på min :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med gjenskinn i speil og slik som lager lysende flekker trenger absolutt ikke ha noe med gjeting eller BC å gjøre. Jeg har en schäfer som er GAL etter laserpeker og nistirrer på slike lysende flekker fra klokker o.l. Det ligger for en BC å gjete, så det er vel å forvente at det gir litt større utslag, men har du lyst til å se en hund bli katt, så kan du se på min :)

tar han sånne revehopp på dem? det gjør nemlig rex :)

Nei husker jeg så en blanding av schafer og rottwailer og den var også besatt av skygger. (vi tulle litt me naboen som eide den, brukte laser så bikkje begynte å fange den, de begynte å lure litt da ja :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at artikkelen ennå ikke er oversatt, den var nå lang da. Men VELDIG interessant. Og det handler rett og slett om at blant annet slik adferd som din BC har, er en TVANGSLIDELSE. Det krever nok litt mer enn bare å gjete litt sau iblant... men svært bevisst trening.

Hun skriver blant annet at slike laserpekere, og lek med den, altfor ofte fører nettopp til slik tvangsadferd - og fraråder dem... noe sånt som "når en hunds besettelse av å jage lys er fullt utviklet, kan hunden trenge livslang medisinering for å unngå at den evig og alltid og ustoppelig leter etter lys og skygger å jage". Og finner den ikke det opprinnelige som trigget, finner den kanskje på sin egen?

Her har hunden funnet "sin egen kilde", som forekommer vanlig. Kanskje rett og slett medisinering i en periode kan være et alternativ? Gry Eskeland ved Jeløy dyreklinikk er både veterinær og adferdskonsulent, og har jobbet med slik lignende medisinering, så vidt jeg vet - om ikke akkurat for dette.

Den amerikanske artikkelforfatteren sier noe om annen behandling også, at dersom man skal endre tvangsadferd må man lære inn alternative adferder - og jobbe med dem over tid, så hunden lærer SELV å erstatte tvangsadferden med den alternative (velge alternativet), men det viktige DA er å lære den FLERE alternative adferder - så alternativet ikke blir den nye besettelsen!

Fysisk smerte bør sjekkes ut. Det samme om det kan dreie seg om et nevrologisk problem - lysjakt kan visstnok ha det som årsak, mens fluejakt, som kan være like sinnssykt intens, tror man iblant kan være del av en krampe (seizure) lidelse. Men så kan de igjen "bare" være noe teit som hunden har utviklet alldeles uten årsak. Hun er også inne på at dette med at den opprinnelige årsaken kan utvikle seg/erstattes til å bli en vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at artikkelen ennå ikke er oversatt, den var nå lang da. Men VELDIG interessant. Og det handler rett og slett om at blant annet slik adferd som din BC har, er en TVANGSLIDELSE. Det krever nok litt mer enn bare å gjete litt sau iblant... men svært bevisst trening.

Hun skriver blant annet at slike laserpekere, og lek med den, altfor ofte fører nettopp til slik tvangsadferd - og fraråder dem... noe sånt som "når en hunds besettelse av å jage lys er fullt utviklet, kan hunden trenge livslang medisinering for å unngå at den evig og alltid og ustoppelig leter etter lys og skygger å jage". Og finner den ikke det opprinnelige som trigget, finner den kanskje på sin egen?

Her har hunden funnet "sin egen kilde", som forekommer vanlig. Kanskje rett og slett medisinering i en periode kan være et alternativ? Gry Eskeland ved Jeløy dyreklinikk er både veterinær og adferdskonsulent, og har jobbet med slik lignende medisinering, så vidt jeg vet - om ikke akkurat for dette.

Den amerikanske artikkelforfatteren sier noe om annen behandling også, at dersom man skal endre tvangsadferd må man lære inn alternative adferder - og jobbe med dem over tid, så hunden lærer SELV å erstatte tvangsadferden med den alternative (velge alternativet), men det viktige DA er å lære den FLERE alternative adferder - så alternativet ikke blir den nye besettelsen!

Fysisk smerte bør sjekkes ut. Det samme om det kan dreie seg om et nevrologisk problem - lysjakt kan visstnok ha det som årsak, mens fluejakt, som kan være like sinnssykt intens, tror man iblant kan være del av en krampe (seizure) lidelse. Men så kan de igjen "bare" være noe teit som hunden har utviklet alldeles uten årsak. Hun er også inne på at dette med at den opprinnelige årsaken kan utvikle seg/erstattes til å bli en vane.

takk takk :) Da forstår jeg nok en del mer :)

Skal evt snakke litt med veterinæren jeg bruker om dette, og høre om han har noen tips eller råd. Men tusen takk for at du forklarte :) Som sagt er jeg ikke så god i engelsk, og klarer ikke helt å forstå hva som står i sånne lange tekster :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Epilepsi?

Jeg skriver det sånn, fordi det faktisk ikke behøver å være hverken stress eller tvangslidelser om en hund plutselig jager skygger, eller lysreflekser - det kan være epilepsi og dermed en type anfall.

Du skriver i første innlegget at det kan gå bra lenge, og så plutselig detter han ut og begynner å "gjete" skygger - dette får meg liksom til å tenke på epilepsi det da......... Kanskje du burde prøve han på epilepsimedisin for å se om adferden minsker i frekvens.

Skyggegjeting forekommer jo hos flere raser, og ei venninne hadde en Parson som plutselig kunne komme løpende inn i stua for så å stå å logre til skyggen sin på veggen i evigheter litt sånn "hallå kjekken attitude" - og da var han helt borte............. denne hunden fikk senere diagnose epilepsi og denne skyggegreia samt kjøleskapslikking ble definert som anfall...

Verdt å sjekke ut i alle fall - epilepsi er jo ikke ukjent på BC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epilepsi?

Jeg skriver det sånn, fordi det faktisk ikke behøver å være hverken stress eller tvangslidelser om en hund plutselig jager skygger, eller lysreflekser - det kan være epilepsi og dermed en type anfall.

Du skriver i første innlegget at det kan gå bra lenge, og så plutselig detter han ut og begynner å "gjete" skygger - dette får meg liksom til å tenke på epilepsi det da......... Kanskje du burde prøve han på epilepsimedisin for å se om adferden minsker i frekvens.

Skyggegjeting forekommer jo hos flere raser, og ei venninne hadde en Parson som plutselig kunne komme løpende inn i stua for så å stå å logre til skyggen sin på veggen i evigheter litt sånn "hallå kjekken attitude" - og da var han helt borte............. denne hunden fikk senere diagnose epilepsi og denne skyggegreia samt kjøleskapslikking ble definert som anfall...

Verdt å sjekke ut i alle fall - epilepsi er jo ikke ukjent på BC

men en sånn epelepsimedisin kan det være dumt/farlig å gi dersom han ikke har det?

Jeg skal snakke litt med veterinæren vi bruker om dette. Men syns det virker så overdramatisk om jeg kommer inn på veterinærkontoret og lurer på om det kan være epelepsi som gjør de sånn.

Men kan jo fortelle litt mer da: om han er ute, så løper han etter skygger konstat, og er det ikke skygger der så leter han etter di utenfor gjerdet. Om vi sitter på hverandaen så må vi jo sitte musestille. Jeg kan klare å få han til å stoppe ved et nei, men ingen andre. Men han begynner på`n igjen etter kort tid.

Og når vi trente i hallen så kunne vi gå en stund(men han holdt alltid øye med det ene hjørnet), og når sjangsen byr seg så løper han rett bort i det ene hjørnet, og kan løpe opp hele kortstrekke og langstrekke fremog tilbake til jeg får tak i han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...