Gå til innhold
Hundesonen.no

Er ordet *hundesæd* støtende?


Aud Stokman

Recommended Posts

Er ordet *hundesæd* et ord som kan kalles å være støtende? Jeg har sæd fra en flott engelsk bulldog til salgs, og hva annet kan man kalle det enn hundesæd? Jeg fikk ikke lov til å avertere det på finn.no fordi de anså det for å være støtende. Jeg fikk jo hakeslepp. Jeg skjønner ikke at det ordet kan anses å være støtende for hundefolk i hvertfall.

Har noen noe forslag til et annet ord som er like dekkende? Hva med ordet hundesperm? Er det like forståelig og dekkende? Eller er _det_ støtende også? Eller er det meg som er litt rar? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det virkelig ikke støtende.. men om de fint-følende sjelene på finn.no tror at valper kommer med storken, så er det vel kanskje det for de...

Hundesperm må de vel kunne gå med på...

For som du sier, hva skal du kalle dem i stedet for? "hann-hund-svømmere" "hannhundens resulatat av en ejakulering"

Og da blir vel annonsen såpass uklar at en evetuell kjøper ikke vil forstå :)

Har du skrevet mail til de fint-følende og hørt hva deres forslag til ord kan være da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det virkelig ikke støtende.. men om de fint-følende sjelene på finn.no tror at valper kommer med storken, så er det vel kanskje det for de...

Hundesperm må de vel kunne gå med på...

For som du sier, hva skal du kalle dem i stedet for? "hann-hund-svømmere" "hannhundens resulatat av en ejakulering"

Og da blir vel annonsen såpass uklar at en evetuell kjøper ikke vil forstå :D

Har du skrevet mail til de fint-følende og hørt hva deres forslag til ord kan være da?

Fint at det er flere som ikke er så fintfølende. :P

Det skulle ikke forundre meg om de trodde på finn.no at valpene kom med storken. :)

Joda, jeg har svart dem følgende:

Hva er galt med å avertere hundesæd til salgs? Det er et fysisk produkt. Så hva er egentlig problemet? Jeg vil gjerne ha en god begrunnelse for hvorfor dere ikke vil akseptere denne annonsen.

Dere skriver at innholdet er av en karakter som dere ikke kan akseptere. hvilken karakter? Det er hundesæd det er snakk om. Jeg spør igjen, hva er galt med det? Hvilken regel bryter jeg ved å avertere hundesæd, et produkt som er meget ettertraktet på denne rasen?

Ærlig talt, å avertere hundesæd kan overhodet ikke betraktes som støtende hvis dere har en smule peiling på hunder. Det er jo ikke menneskesæd jeg averterer. Det hadde vært greit om dere så forskjellen. Og hvordan tror dere egentlig at valper blir til? Jo, nettopp ved å bruke hundesæd, og valper får man jo avertere.

Jeg ber om at dere tar dette opp til vurdering en gang til. Er det ordet hundesæd som plager dere? Ikke det at jeg vet hvilket ord jeg kan bruke i stedet, men dere har kanskje noe forslag?

Vennlig hilsen

Aud Stokman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhh... men hvorfor må du avertere dette på finn.no ?

Om denne sæden er så interessant så burde vel de som driver med rasen være såpass informert at de vet at den er tilgjengelig ?

Poenget er faktisk ikke hvorfor jeg legger ut annonsen, men hvorfor de påstår å finne den støtende.

Denne sæden har aldri vært tilgjengelig for andre enn eieren tidligere. Derfor averteres det nå at den er til salgs.

Det kan ikke bare være en autosperre som ligger inne da? Det er jo en del nettsteder som sensurerer sånne ord for å unngå fjortenåringer som setter ut tulleannonser. Kanskje du hadde kommet lettere gjennom med sperm..?

Nei, på finn.no blir alle annonser godkjent/ikke godkjent av fysiske personer. Det går altså ikke automatisk slik som i enkelte fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhh... men hvorfor må du avertere dette på finn.no ?

Om denne sæden er så interessant så burde vel de som driver med rasen være såpass informert at de vet at den er tilgjengelig ?

Akkurat det stusset jeg over og...Nå er ikke jeg oppdretter men jeg har da fått med meg hvor lite hundemiljøet -og ikke minst rasemiljøene er, så "alle" burde da vite dette hvis spermen er så intressant? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det stusset jeg over og...Nå er ikke jeg oppdretter men jeg har da fått med meg hvor lite hundemiljøet -og ikke minst rasemiljøene er, så "alle" burde da vite dette hvis spermen er så intressant?

Stuss i veg. Som jeg skrev tidligere, poenget er ikke hvorfor jeg har lagt ut den annonsen, men at ordet *sæd* ikke ble godtatt. Hvis du vil lage en tråd om hvorfor jeg averterer hva, og hvor jeg averterer, så be my guest, men det var altså ikke temaet her. Denne sæden har altså ikke vært tilgjengelig for andre enn eieren tidligere, og eieren har nå bestemt seg for å selge både frossen og fersk sæd fra denne hunden. Eieren har ikke verken datamaskin eller Internett, derfor har jeg avertert for eieren av hunden.

Sånn, nå skulle vel alle ha fått med seg dette.

Jeg må bare le :huh: Tror de leste og slettet litt for kjapt gitt. Legg ut svaret du får da :P

Nå har jeg forandret ordet *sæd* til *sperm*, og se da godtok de det. Merkelige greier, spør du meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg bare har blitt litt prippen på mine eldre da'r, men jeg synes også sperm høres bedre ut enn sæd i en slik annonse :huh:

Ja, du har nok det, blitt litt mere prippen, mener jeg. :P:P:P

Man snakker jo om god og dårlig sædkvalitet på hunder, ikke om god og dårlig spermkvalitet, ikke sant? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har nok det, blitt litt mere prippen, mener jeg.

Man snakker jo om god og dårlig sædkvalitet på hunder, ikke om god og dårlig spermkvalitet, ikke sant?

*GRMPF*... Det er vel sånn når man nærmer seg de 40 med sjumilsskritt antar jeg... <_<

Men altså - i en ANNONSE så synes jeg nok det er mer naturlig å bruke sperm (ehhhh... som om jeg noen sinne har reflektert dypt over akkurat bruken av de ordene.. hehehehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stuss i veg. Som jeg skrev tidligere, poenget er ikke hvorfor jeg har lagt ut den annonsen, men at ordet *sæd* ikke ble godtatt. Hvis du vil lage en tråd om hvorfor jeg averterer hva, og hvor jeg averterer, så be my guest, men det var altså ikke temaet her. Denne sæden har altså ikke vært tilgjengelig for andre enn eieren tidligere, og eieren har nå bestemt seg for å selge både frossen og fersk sæd fra denne hunden. Eieren har ikke verken datamaskin eller Internett, derfor har jeg avertert for eieren av hunden.

Sånn, nå skulle vel alle ha fått med seg dette.

Ok :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, på finn.no blir alle annonser godkjent/ikke godkjent av fysiske personer. Det går altså ikke automatisk slik som i enkelte fora.

Jo ut i fra tilbakemeldinger jeg har fått når jeg har annonsert så er det automatisk, for jeg har flere ganger prøvd å anonsere med link til hjemmesiden min(noe de ikke godtar) og den ene gangen fikk jeg beskjed om at det var automatisk men når en klager på avgjørelsen så går det til personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo ut i fra tilbakemeldinger jeg har fått når jeg har annonsert så er det automatisk, for jeg har flere ganger prøvd å anonsere med link til hjemmesiden min(noe de ikke godtar) og den ene gangen fikk jeg beskjed om at det var automatisk men når en klager på avgjørelsen så går det til personer.

Men hvis det er automatisk, hvorfor må man da vente til neste dag før annonsen blir kontrollert, hvis man legger inn en annonse etter at de har stengt kontoret sitt?

Jeg har forøvrig også prøvd å legge ut link til min hjemmeside, og det ble ikke tatt nådig opp. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ehhh...er det normalt å ha hundesæd liggende???

Hvordan oppbevares det?

Trodde det var vanlig å gjøre det på den gode gamle måten ..... :icon_redface:

Er nok mest brukt på tvers av landegrenser, så vidt jeg har forstått i hvertfall :P Er jo litt lettere å frakte sæd/sperm (eller kall det hva du vil..) enn en hel hund frem og tilbake.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh...er det normalt å ha hundesæd liggende???

Hvordan oppbevares det?

Trodde det var vanlig å gjøre det på den gode gamle måten ..... :icon_redface:

Det kan være smart å lagre sæd etter gode hannhunder. På denne måten kan man avle på dem lenge etter at de ikke finnes mer!

Det er vel ikke lenge siden det ble født et dobermannkull etter dep.nr 1 (Altså den første hannhunden som gjorde "innskudd" i sædbanken)

Og som sagt tidligere, så er det vedlig enkelt å kunne bruke sæd av utenlandske hunder. Man kan ta inn et parti, og så kan flere bruke sæden uten å måtte reise langt.

Hundesæd lagres i strå som oppbevares i flytende nitrogen, stort sett i NKK's sædbank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...