Gå til innhold
Hundesonen.no

Kobbel?


Heidi

Recommended Posts

Hehe kanskje et litt dumt spørgsmål, men fik lyst til og spørre.

Hva slags kobbel bruker dere? Flexi bånn osv?

Vi bruker et lærbånd, som ikke er så langt, da jeg har det sånn, at når hunden går i kobbel da går han med meg! Men han går for det meste fri da :D

Har tenkt litt på og kjøpe et flexi bånd men har læst at det ikke er et bra kobbel og bruke til en hund.

Men rimelig smart da, især hvis man ikke kan han hunden sin løs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge deler, flexi og lærbånd i tøy :wink: , men jeg foretrekker å bruke tøybåndet. Føler jeg har mer kontroll på hunden da, men går og en del løs med han. Jeg bruker flexien når jeg er sliten og ikke orker å følge med på Aro hele tiden mens han er løs :wink:

Brukte det idag da jeg var ute å sykklet for første gang. Det gikk veldig bra :mrgreen: Følte at da hadde vi litt mer å gå på enn med tøybåndet :wink: Men han var veldig flink, løp på venstre side og sakte ned farten på roooolig. Viss han kom over på høyre side sa jeg på plass, og han løp bak sykkelen og opp på venstre side =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi bruker tøy bånd.. har ett flexi bånd også men det bruker vi nesten aldri.. speedy er så lett at når jeg har det på sånn løst(ikke har låsen på) så løfter båndet ham nesten opp.. men syntes det er greit å bruke når vi bare skal ut og tisse og slik utenfor så jeg slipper å løpe etter ham hele tiden.. men da er self låsen på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker retrieverkobbel mest jeg. Synes det fungerer veldig bra. Har også et belte med en åtte meter lang line som vi bruker på skogsturer hvor vi ikke kan slippe henne. Har flexibånd også, men det bruker vi bare på korte morges og kveldsturer. Hun drar mye mer i flexibåndet enn i kort bånd, fordi hund har lært seg at flexi betyr "fri".

Ellers så går Tinka mye løs, og da synes jeg det er greit med et bånd man bare kan stikke i lomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.canis.no/redirect.php?target=/n...le.php?id=HK014

Der ser du bilde av retrieverkobbel og litt forklaring. Er i praksis et strupebånd, men det høres jo så utrolig brutalt ut.. Den største forskjellen er vel den at du har kobbel&halsbånd i et. Bruker allikevel et lett lærhalsbånd til telefonnummerlappen. Bruker ikke strupeeffekten så innmari mye, men gjorde det litt i starten. Nå har hun lært seg å gå pent, hehe.. :wink: En stor fordel er at det gjør mye vondere for hunden enn for deg om den drar, noe som er litt annerledes enn ved bruk av vanlig kobbel.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he he vi også bruker retriver kobbel men det er for det meste i bruk når vi er på bilturer og utstillinger for vi har dem liggendes i bilen, veldig greit å ha dem der for det hender så ofte at vi glemmer å ta på halsbånd når vi tar hundene i bilen og så lenge disse båndene får ligge i bilen så trenge jo ikke hundene halsbånd. :)

når vi går tur hemmende i fra så bruker vi vanlige bånd (som regel hejmmelagde) og halsbånd eller seler på hundene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke funnet noe god forklaring på hvorfor det heter retrieverkobbel, så jeg har laget min egen! :)

Retrievere blir jo brukt som apportører, og må derfor være klar til å løpe på kommandoen når den kommer.. Og helst uten halsbånd for å ikke sette seg fast i greiner osv. Retrieverkobbelet er lett å ta av, og vips så er bikkja uten halsbånd.. Men det som er litt skeis i forklaringa mi er det at en retriever på jakt skal være så lydig at den går uten bånd, og at det ikke bare er retrievere som brukes løs på jakt eller i skogen generelt.. Jaja. Men synes nå det er greit å bruke.

Hadde en gang et halvstrupbånd fra ikea, men det røk! Sendte mail til dem, men har fremdeles ikke fått noe ordentlig svar. Utrolig flaks at innkallinga fungerte da, for foran oss på stien gikk det noen hoppende glade barn. Og vi har en hoppende gal og glad hund som blir enda galere og gladere av hoppende glade barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bruker flexi bånd hele tiden, men nå går ikke Chicka så mye i bånd, kun når vi er på steder hvor det er mye folk, har løpetid osv.

Ellers har jeg lærkobbel når vi skal til vetrinæren eller bort andre steder.

Har også to stoff kobbel, en det er mest impuls kjøp "må ha" vet dere.

Lang line "hadde" hun, men den kverka hun en gang hun skulle så litt uten for hos pappaen min.

Hun gnagde av hele båndet og kom inn til oss igjen... :roll:

Så hvis jeg skal bruke langlina så må jeg nyte det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Vi bruker tøybånd til Arjen når vi skal bare gå. Har flexi også, men liker den ikke noe særlig. Er uhøvelig å holde i synes jeg, også synes jeg at jeg får bedre "kontakt" med Arjen ved å bruke tøybåndet.

Når han trekker har vi strikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...