Mor, Shira er selvsagt hd/ad fri, og øyenlyst fri. Hun er en sterk og god hund i spannet vårt, og går både som leder og lenger bak, hun er en sånn hund som bare går, uansett hvor man plasserer henne. Hun er en skikkelig kosehund inne, og er generelt en veldig ukomplisert, glad og grei hund. Shira er en gladhund som logrer hele dagen og synes det meste er gøy. Hun har 3x cert og 6x ck på utstilling. Hun er 53-54 cm høy og19 kg. Hun har ikke starta konkurranse i drag, da jeg ikke helt har hatt interesse for konkurranse, men det ligger kanskje an for en start i løpet av vinteren.

Far, Jewels White Blizzard Akilles, er en stødig og trivelig samojedgutt på 59 cm. Han bor i en aktiv barnefamilie, og jobber godt fremmover når han får trekke på skitur. Han er født hos kennel Jewels White i Sarpsborg, og bak i stamtavla kommer han fra svært spennende og interessante amerikanske linjer - Wolf Rivers. Han er fra et kull på 10, hvorav 9 er røntget fri for HD og alle er fri for øyesykdom. Han er far til 2 kull, hvorav det ene kullet er for unge for helsetester, mens i det andre kullet er 50% røntget og alle disse er fri for hd. Han har 2x cert fra utstilling.

Jeg er opptatt av helse, gemytt, mentalitet, funksjon, og å bevare og utvikle samojeden som den polare sledehundrasen den er. Pels, bevegelser og kropp skal være funksjonell for det formålet rasen var ment for. Lange bein og riktig polar pelskvalitet, gode poter, bevegelser og god snutelengde er noe av det vi ønsker og synes er viktig. Jeg ønsker å bevare samojedens allsidighet uten å gi avkall på de egenskaper som gjør den egnet til hardt arbeidende trekkhund. Vi jobber med ungdom og barn innen Grønn omsorg, og er derfor spesielt opptatt av godt gemytt på våre hunder, som er en naturlig del av jobben. Samojeden skal i mine øyne være en sunn, frisk, polart-tilpasset trekkhund som gladlig er med på alt familien finner på!
Vi planlegger også denne gangen å beholde 1-2 valper selv, så får vi se hva som (forhåpentlig vis) kommer!
Fannhvít-gjengen: