Gå til innhold

Disse hunderasene passer sammen med barn

• Please log in to reply
24 svar på denne tråden

#21 Hundeliv

Hundeliv

Nykommer

• Medlemmer
  • 101 Innlegg:
  • Kjønn:Kvinne
  • Hunderase:Cairn terrier, Lancashire heeler

Skrevet 07 February 2012 - 06:13 PM

Synes artikkelen er blottet for tanken om at man bør velge hunderaser som man kan imøtegå behovene til,- om det er barn i familien eller ikke. De fleste som kjøper hund kun med utgangspunkt i at barn skal kunne klare å håndtere den (som i holde igjen med makt om nødvendig antar jeg), burde kanskje revurdere hele hundekjøpet? Og å hevde at barn er bedre hundetrenere enn voksne, opplever jeg som et veldig useriøst utsagn. Tenk hvilke konsekvenser det kunne fått dersom folk flest tok hr. Marrings utsagn på alvor.

Ett godt poeng har han da; folk bør gjøre god research før de skaffer seg hund.

#22 Bergenslabb

Bergenslabb

Nykommer

• Medlemmer
  • 84 Innlegg:
  • Hunderase:Strihåret Dachs

Skrevet 18 March 2012 - 04:25 PM

"Det å velge en stor hund er en av de største feilene familiene gjør."

Det kan da vel være like dumt å velge en liten hund som ungene ikke respekterer og som aldri får fred fordi ungene konstant skal løfte den og kose på den, uten at den kommer seg unna. En slik hund kan nok lett bli en problemhund fordi barna ikke klarer å forstå når den trenger fred og ro. I tillegg kan de ødelegge ryggen til en liten hund hvis de løfter feil. Så lenge foreldrene passer på trenger ikke noe slikt å skje, men det er vel også poenget: hunden er foreldrenes ansvar, uansett hvilken størrelse hunden man kjøper har.

#23 LilleZara

LilleZara

Husvarm

• Medlemmer
  • 977 Innlegg:
  • Hunderase:Standard Dachs Langhåret

Skrevet 18 March 2012 - 10:03 PM

Jeg har alltid hatt inntryk av at det er de større hundene som er mest stabile i forhold til barn.
Men tror at generelt alle raser kan være flinke med barn.
Postet bilde

#24 Aussieglis

Aussieglis

aussieglis.norblogg.net

• Medlemmer
  • 4231 Innlegg:
  • Hunderase:blandings og aussie

Skrevet 18 March 2012 - 11:38 PM

Vis innleggBergenslabb skrev 18 March 2012 - 04:25 PM:

"Det å velge en stor hund er en av de største feilene familiene gjør."

Det kan da vel være like dumt å velge en liten hund som ungene ikke respekterer og som aldri får fred fordi ungene konstant skal løfte den og kose på den, uten at den kommer seg unna. En slik hund kan nok lett bli en problemhund fordi barna ikke klarer å forstå når den trenger fred og ro. I tillegg kan de ødelegge ryggen til en liten hund hvis de løfter feil. Så lenge foreldrene passer på trenger ikke noe slikt å skje, men det er vel også poenget: hunden er foreldrenes ansvar, uansett hvilken størrelse hunden man kjøper har.
Enig, ser for meg en familie som ser i hundeboka og syns labradorer blir for store, og blar litt til i boka og stopper på Kelpie eller Pyrre :P Kanskje ikke like lurt om familien aldri har hørt om hundesporter og aldri kommer til å gidde å engasjere seg i det uansett om de hadde hørt om det eller ei.
Postet bilde

#25 lucy

lucy

Bekjent

• Medlemmer
  • 376 Innlegg:
  • Hunderase:Eurasier

Skrevet 19 March 2012 - 08:12 PM

Ang toller, er det ikke litt av hvert gemyttmessig hos de.. Ikke meningen å erte på seg toller-eiere her altså, har bare hørt at man skal vaere obs på det om man skal ha toller. Har selv møtt på tollere som sliter med skyhet/nervøsitet.
Forøvrig hadde mine foreldre planer om å skaffe seg berner da jeg var liten, men tispen gikk tom, så ble ikke hund på oss før de mente jeg var stor nok til å håndtere hund på egenhånd (13). Hadde ikke hatt noen problemer med å få meg berner selv om jeg hadde barn jeg i hvert fall.

1 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 1 gjester, 0 skjulte brukere