Gå til innhold

Duller vi for mye med hunden?

• Please log in to reply
36 svar på denne tråden

#1 soelvd

soelvd

Vanedyr

• Medlemmer
  • 2142 Innlegg:
  • Kjønn:Kvinne
  • Hunderase:Jaktgolden

Skrevet 27 January 2012 - 10:45 AM

http://www.hundfriti...mye-med-hunden/

#2 Trym&Tuva

Trym&Tuva

Norwegian Bull Shitt

• Medlemmer
  • 1219 Innlegg:
  • Hunderase:Staffordshire Bull Terrier x 3

Skrevet 27 January 2012 - 10:49 AM

Jeg veit jeg duller alt for mye :lol:

#3 Hilde&Lotte

Hilde&Lotte

Bekjent

• Medlemmer
  • 234 Innlegg:
  • Hunderase:Storpuddel

Skrevet 27 January 2012 - 10:49 AM

Jeg har ikke lest artiklen, men denne tanken har slått meg mange ganger. Jeg har jo en temmelig myk hund, og jeg har tenkt at dersom hun hadde vært litt mer ute i hardt vær så hadde hun sikkert fikset endel ting bedre. En biltur i fremmed bil feks. Hun fikser det jo, men demper og demper. Hjelp, sier hun. Hallo, sier jeg.

#4 Hilde&Lotte

Hilde&Lotte

Bekjent

• Medlemmer
  • 234 Innlegg:
  • Hunderase:Storpuddel

Skrevet 27 January 2012 - 10:54 AM

Nå har jeg lest den, og det gikk ikke helt på det jeg tenker. Jeg har i hvert fall korrigert hunden fra dag en, bruker ikke klikkertrening i hverdagen, kun på trening. Og selv der kan jeg korrigere. Jeg venter henne ikke ut dersom snusing er mer interessant enn meg feks. Da avbryter vi, eller jeg lokker. Såh. Men det her er for meg sunn fornuft egentlig.

#5 Loke

Loke

Bikkjeskrulle

• Medlemmer
  • 6760 Innlegg:
  • Kjønn:Hemmelig
  • Hunderase:Bedlington Terrier

Skrevet 27 January 2012 - 10:59 AM

Jeg duller for lite. Jeg har måttet lære meg å dulle mer etter at jeg fikk vesla. " vil du ikke så skal du" fungerer særdeles dårlig her altså. Det er vel der vi har størst kræsj ..
Men jeg mener at man må kunne være sjef over bikkja fordi om man trener positivt. Samtidig er det ikke bare de som trener positivt som sliter ned det. Loke kom jo fra hjem hvor de oppdro tradisjonelt og han trodde helt oppriktig at han kunne velge om han ville børstes, klippes klør på, ha på sele etc.
Når han kom til en klikkertrener ble det slutt på det rimelig raskt og det helt uten fysisk korreks eller bruk av klikker :P "Sånn er verden lille venn, enten du liker det eller ikke - metoden" fungerer like godt på hunder som barn.. Bedre på hunder faktisk.

#6 Zera

Zera

Bekjent

• Medlemmer
  • 170 Innlegg:
  • Hunderase:Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Skrevet 27 January 2012 - 11:18 AM

Ja, det syns jeg. Men syns også ,som han presiserer, at det er greit å skille mellom hverdag og trening :)

#7 Papillon

Papillon

Frøken strøken

• Medlemmer
  • 3205 Innlegg:
  • Hunderase:Fransk frynsemus og stirrekålli

Skrevet 27 January 2012 - 11:23 AM

Jeg gjør det som føles rett for meg og mine hunder jeg :)
“Imperfection is beauty, madness is genius
and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring.”

#8 Gullulven

Gullulven

Bekjent

• Medlemmer
  • 494 Innlegg:
  • Hunderase:Dobermann og gatemix

Skrevet 27 January 2012 - 11:52 AM

Synes artikkelen var veldig fornuftig :)
Vi har ett slike "skrekk eksemplarer" i treningsgruppa, der eieren ikke får hunden til å gjøre hva h*n vil også ender det med at eier gir oppe (altfor fort i mine øyne) og sier; nei h*n vil bare ikke i dag så jeg legger h*n i bilen. Joda vell og bra det av og til, men denne hunden er et resultat av eiere som ikke vil/tør stille krav, og en hund jeg holder mine langt unna da jeg ikke stoler på at eier kan/vil gripe inn om noe skulle gå galt.

eks. eieren kan ikke gå til veterinær med hunden siden hunden bare drar i båndet og vil ut igjen så fort den kommer inn i lokalet, h*n kan ikke tvinge den når den er så redd veterinæren.. men det er ikke veterinæren den er redd, for han går bare på utsiden å gir den vaksine ;) men hva med den dagen det ikke bare er en vaksine som skal gis?
Denne hunden er av type som kan masse trix men har ingen kustus hverken innendørs eller ute bland andre mennesker og dyr..

Mine hunder blir oppdratt etter individ; tispa har jeg aldri trengt å satt på plass, hun dilter og synes alt jeg velger at hun skal gjøre er greit, GG har jeg vært nødt til å lede og korrigere i visse situasjoner.

Dette innlegget har blitt redigert av Gullulven: 27 January 2012 - 11:54 AM

Postet bilde

#9 Shoshana

Shoshana

Nykommer

• Medlemmer
  • 114 Innlegg:
  • Hunderase:Albino-kanin og Rotte

Skrevet 27 January 2012 - 12:24 PM

For å sitere Vegar Nordby: "Det handler om å finne den riktige balansen".

Selv har jeg et par 'Dulle-raser', dvs de er konstruert for å dilte etter eieren og være nær familien igjennom tusenvis av år. Så selvsagt duller jeg. Jeg duller ved en hver anledning :) MEN de har da visse grenser og forholde seg til også; det handler om den riktige balansen.

#10 Djervekvinnen

Djervekvinnen

My dog runs faster than your dog

• Moderator
  • 8580 Innlegg:
  • Hunderase:Greyhound

Skrevet 27 January 2012 - 12:38 PM

Jeg er HELT enig med Vegar! Sånn tenker jeg også, og jeg ser hele tiden hunder som rett og slett er uoppdragne, mens eierne skylder på bikkja.
Postet bilde
Besøk vår blogg- klikk her! - oppdateres nesten daglig
Inntil jeg skriver under med "moderator" er jeg en vanlig bruker, mine meninger reflekterer ikke forumets meninger.

#11 soelvd

soelvd

Vanedyr

• Medlemmer
  • 2142 Innlegg:
  • Hunderase:Jaktgolden

Skrevet 27 January 2012 - 12:41 PM

Jeg merker at jeg VAR sånn som Vegar beskriver mange hundeeiere. Lite grenser, vi var forsiktige med å sette grenser (henger selvsagt sammen med at hun beit) og var generelt uoppdragen. Nå er jo Vegar oppdretteren vår og han sa selv til oss at "nå får dere en hund dere kan ta i". Og det stemmer det. Og vi har tatt mye mer i han og har en ti ganger mer veloppdragen hund. Og vi har verken vært stygge, slemme eller altfor harde med han. Vi har bare behandlet enkelte hverdagslige ting som en selvfølge. "Nei, du skal naturligvis vente på vær så god før du får ut døren" eller "nei, du skal selvsagt vente der og roe deg før du får hilse på besøket".

#12 :)Kine

:)Kine

Husvarm

• Medlemmer
  • 883 Innlegg:

Skrevet 27 January 2012 - 01:13 PM

Tja.. Jeg synes vel ikke at det er så stort dulleproblem blant de jeg vet om som klikkertrener. Men så er det jo ikke så mange som trener helt 100% positivt heller. De fleste har jo grensesetting med hunden sin ved siden av treningen.

De jeg derimot synes duller mye er alle de som får seg hund bare for kos. Bare for å kanskje gå en halvtimes tur i nærområdet og kose med hunden ellers. Jeg synes det virker som at det er de som sliter med for mye dulling, og derfor etterhvert problematferd fordi de ikke klarer å sette grenser for hunden.

Et lite spørsmål: Regner han negativ straff som korrigering?

#13 Gullulven

Gullulven

Bekjent

• Medlemmer
  • 494 Innlegg:

Skrevet 27 January 2012 - 01:35 PM

Vis innlegg:)Kine skrev 27 January 2012 - 01:13 PM:

Et lite spørsmål: Regner han negativ straff som korrigering?
Jeg regner det som korrigering.

Postet bilde

#14 :)Kine

Husvarm

• Medlemmer
  • 883 Innlegg:

Skrevet 27 January 2012 - 02:06 PM

Vis innleggGullulven skrev 27 January 2012 - 01:35 PM:

Jeg regner det som korrigering.
Men det blir vel egentlig ikke regnet som korrigering? Altså når man trener 100% positivt, så trener man vel med negativ straff?

Falsk edit: Jeg så at han skrev 100% positiv forsterkning og ikke 100% positiv lydighet, så da var jeg ikke nødvendigvis uenig med han allikevel. Jeg har rett og slett aldri vært borti noen som trener 100% positiv forsterkning.

#15 -Therese-

-Therese-

Vanedyr

• Medlemmer
  • 2117 Innlegg:
  • Hunderase:Tervueren

Skrevet 27 January 2012 - 02:18 PM

Vis innleggLoke skrev 27 January 2012 - 10:59 AM:

Jeg duller for lite. Jeg har måttet lære meg å dulle mer etter at jeg fikk vesla. " vil du ikke så skal du" fungerer særdeles dårlig her altså. Det er vel der vi har størst kræsj .. Men jeg mener at man må kunne være sjef over bikkja fordi om man trener positivt. Samtidig er det ikke bare de som trener positivt som sliter ned det. Loke kom jo fra hjem hvor de oppdro tradisjonelt og han trodde helt oppriktig at han kunne velge om han ville børstes, klippes klør på, ha på sele etc. Når han kom til en klikkertrener ble det slutt på det rimelig raskt og det helt uten fysisk korreks eller bruk av klikker :P "Sånn er verden lille venn, enten du liker det eller ikke - metoden" fungerer like godt på hunder som barn.. Bedre på hunder faktisk.

Men problemet med Loke var vel heller at han hadde lært seg at han fikk vilja si om han nekter og ser skummel ut. Problemet var vel ikke at han hadde blitt trent tradisjonelt og satt grenser for, men at det hadde blitt gjort av folk som ikke visste hva de drev med, ble redd for han og brukte vold, fremfor korreksjon? Uten at jeg kjenner til hans tidligere eiere :)

Vis innlegg:)Kine skrev 27 January 2012 - 02:06 PM:

Men det blir vel egentlig ikke regnet som korrigering? Altså når man trener 100% positivt, så trener man vel med negativ straff? Falsk edit: Jeg så at han skrev 100% positiv forsterkning og ikke 100% positiv lydighet, så da var jeg ikke nødvendigvis uenig med han allikevel. Jeg har rett og slett aldri vært borti noen som trener 100% positiv forsterkning.

Jeg har aldri skjønt at negativ straff skal være så veldig mye bedre eller mildere for hunden enn en kjapp korreksjon? Jeg sier ikke at det aldri kan funke, for det gjør det i en del tilfeller. Men hunden min syns det er mye værre å bli utestengt fra meg og det som skjer, enn å få et kjapt hardt nei. Altså. Den negative straffen er værre enn den positive (og i mange tilfeller ikke like effektiv).

Jeg er helt enig med artiklen jeg. Jeg tror det er mange som duller for mye. Ikke minst tror jeg det er mange som ikke klarer å se forskjellen på å korrigere hundene og fysisk misshandling og vold...

#16 Gullulven

Gullulven

Bekjent

• Medlemmer
  • 494 Innlegg:

Skrevet 27 January 2012 - 02:30 PM

Vis innlegg:)Kine skrev 27 January 2012 - 02:06 PM:

Men det blir vel egentlig ikke regnet som korrigering? Altså når man trener 100% positivt, så trener man vel med negativ straff?

Et typisk eksempel; når hunden blir overivrig når du kommer inn døren så snur du ryggen til å overser hunden, det er negativ straff, og _jeg_ mener det er korreksjon, jeg korrigerer jo hoppingen å forteller med hele meg at det ikke er greit.
Når en hund girer seg villbajas med en leke innendørs, jeg tar fra h*n leken; det er negativ straff, jeg korrigerer adferden og gir evn leken tilbake når hunden er rolig.

Edit: Kan jo være vi oppfatter ordet korreksjon forskjellig?

Dette innlegget har blitt redigert av Gullulven: 27 January 2012 - 02:31 PM

Postet bilde

#17 Maria

Maria

Portisskrulle

• Medlemmer
  • 5314 Innlegg:
  • Hunderase:Portugisisk vannhund, Papillon

Skrevet 27 January 2012 - 02:38 PM

Vis innleggShoshana skrev 27 January 2012 - 12:24 PM:

For å sitere Vegar Nordby: "Det handler om å finne den riktige balansen".

Selv har jeg et par 'Dulle-raser', dvs de er konstruert for å dilte etter eieren og være nær familien igjennom tusenvis av år. Så selvsagt duller jeg. Jeg duller ved en hver anledning :) MEN de har da visse grenser og forholde seg til også; det handler om den riktige balansen.

Det hun sa!
Begge mine hunder er diltere, og blir dullet med relativt mye. Men jeg er ikke interessert i typ fri oppdragelse og gjør som du vil heller, så vi har grenser i heimen allikevel :)
Postet bilde

#18 :)Kine

Husvarm

• Medlemmer
  • 883 Innlegg:

Skrevet 27 January 2012 - 02:40 PM

Vis innlegg-Therese- skrev 27 January 2012 - 02:18 PM:

Jeg har aldri skjønt at negativ straff skal være så veldig mye bedre eller mildere for hunden enn en kjapp korreksjon? Jeg sier ikke at det aldri kan funke, for det gjør det i en del tilfeller. Men hunden min syns det er mye værre å bli utestengt fra meg og det som skjer, enn å få et kjapt hardt nei. Altså. Den negative straffen er værre enn den positive (og i mange tilfeller ikke like effektiv).
Nei, jeg synes også det er rart. Jeg har brukt negativ straff en del på shibaen, og det er fungerer jo akkurat som en korrigering. Jeg korrigerer jo atferden. Jeg er også enig i at negativ straff kan være værre en positiv straff. Det er helt merkelig at man kan si man trener 100% positiv lydighet og så f. eks. stenge hunden ute fra flokken.

Jeg er helt enig med artiklen jeg. Jeg tror det er mange som duller for mye. Ikke minst tror jeg det er mange som ikke klarer å se forskjellen på å korrigere hundene og fysisk misshandling og vold...
Dette er jeg enig i! Det ser man jo også i "Hva gjør du om noen straffer hunden din" - tråden.

Vis innleggGullulven skrev 27 January 2012 - 02:30 PM:

Et typisk eksempel; når hunden blir overivrig når du kommer inn døren så snur du ryggen til å overser hunden, det er negativ straff, og _jeg_ mener det er korreksjon, jeg korrigerer jo hoppingen å forteller med hele meg at det ikke er greit.
Når en hund girer seg villbajas med en leke innendørs, jeg tar fra h*n leken; det er negativ straff, jeg korrigerer adferden og gir evn leken tilbake når hunden er rolig.

Edit: Kan jo være vi oppfatter ordet korreksjon forskjellig?
Nei, vi er ikke uenige. Jeg ser på det som korrigering. Men i teorien, så blir det jo ikke sett på som korrigering. Så derfor lurte jeg på om noen visste hva forfatteren av artikkelen mente. Men etterhvert så så jeg at han skrev 100% positiv forsterkning og ikke 100% positiv lydighet, så da spiller det ingen rolle. Det var bare slurve-lesing av meg først. :)

#19 Loke

Loke

Bikkjeskrulle

• Medlemmer
  • 6760 Innlegg:
  • Kjønn:Hemmelig
  • Hunderase:Bedlington Terrier

Skrevet 27 January 2012 - 03:22 PM

Men problemet med Loke var vel heller at han hadde lært seg at han fikk vilja si om han nekter og ser skummel ut. Problemet var vel ikke at han hadde blitt trent tradisjonelt og satt grenser for, men at det hadde blitt gjort av folk som ikke visste hva de drev med, ble redd for han og brukte vold, fremfor korreksjon? Uten at jeg kjenner til hans tidligere eiere :)

Det var akkurat det som var poenget mitt, mulig jeg uttrykte meg klønete :P
Det hjelper ikke om man bruker positiv straff når man ikke klarer å sette grenser. Man kan også like gjerne sette grenser uten å ty til positiv straff. Helt ærlig så tror jeg ikke det har så himla mye med hverandre å gjøre alltid. Det er på det mentale plan og gjennomføringsevnen det stort sett skorter, i begge leire.
Blir du redd bikkja har du tapt, og du taper ofte enda mer hvis du begynner å straffe i affekt.
Det viktigste er at man har tro på det man driver med og at man GJENNOMFØRER uansett hva bikkjedyret mener. Det var vel også den instruksen jeg ga deg når du skulle klippe klørne hans: bare ikke gi deg uansett hva han prøver å mene. Gikk flott det! :D

#20 Raksha

Raksha

I'm the monster under your bed.

• Medlemmer
  • 5891 Innlegg:
  • Hunderase:Snuser, Jodler og Lukis

Skrevet 27 January 2012 - 03:51 PM

Mine hunder, jeg duller akkurat så mye det passer meg. :ahappy: *putte på seg skylapper*
Postet bilde

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere