Gå til innhold

Foto

Å ta gode bilder av hunden i fart

• Please log in to reply
207 svar på denne tråden

#1 Ia

Ia

Prinsesse

• Medlemmer
  • 1459 Innlegg:
  • Kjønn:Kvinne
  • Hunderase:Phalénefrøken og en gresk prins.

Skrevet 22 September 2011 - 06:45 AM

Da jeg ble konfirmert i 2009, gikk pengene jeg fikk til innkjøp at et speilreflekskamera. Valget falt på Canon Eos 450d. Jeg synes å huske at jeg var veldig, veldig fornøyd da. Men det kan jo ha noe å gjøre med at det absolutt var mye bedre enn de små digitale jeg hadde brukt før.

Jeg har brukt kameraet mye i perioder, men jeg har også hatt lange perioder hvor det har blitt liggende. Jeg er sånn, jeg får litt "dilla" på ting. Nå har jeg tatt det i bruk igjen, men jeg har begynt å legge merke til en ting. Kameraet tar helt greie bilder når objektet jeg tar bilde av står sånn noen lunde stille.
Sånn som her:

Postet bilde

Men med en gang hunden er i bevegelse, blir bildene sånn som dette:

Postet bilde

Jeg er ikke så veldig avansert, og har alltid kameraet på auto-greia. Jeg har også prøvd med sportsinnstillingen og det funker heller ikke.

Er det noe jeg kan gjøre for å få bildene klarere? Eller er kameraet mitt blitt for gammelt, eventuelt objektivet? Jeg har virkelig ikke penger til å kjøpe noe nytt, og kommer ikke til å ha det på en stund heller, så jeg håper det finnes en forklaring fra en av dere teknisk flinke!

Postet bilde
Her er kameraet, om det skulle være til noe hjelp :)
"Don't you understand, Tink? You mean more to me than anything in this whole world!"
- Peter Pan

Ny blogg!

#2 Bellare

Bellare

Bomullsdotten

• Medlemmer
  • 916 Innlegg:
  • Hunderase:Coton de Tulear, Etnahund

Skrevet 22 September 2011 - 06:57 AM

Funkar ikkje sportsinnstillinga!? :huh: Det er stort sett alltid den eg brukar når eg er ute i parken med udyret, og det funkar supert, og eg har Canon eos 500D.
Ellers så kan du bruke TV/AV (hugsar ikkje heilt kass det var av dei) og så snurrar du på "hjulet" som står rett opp og ned, ikkje det flate med innstillingane på. Då ser du eit tall på skjermen som forandrar seg. Er best om det er lavt for lav lukkertid, men prøv deg fram med forskjellige tall. :)

Postet bilde
Er slike bilder eg får med sportsinnstillinga. Lyset har også mykje og sei, er det dårleg lys funkar ikkje sportinnstillinga noko særleg.
Penger kan kjøpe en bra hund, men ikke dens logring.
Nyt øyeblikkene som får deg til å SMILE!

Heimeside.

Blogg.

#3 Bellare

Bellare

Bomullsdotten

• Medlemmer
  • 916 Innlegg:

Skrevet 22 September 2011 - 06:59 AM

Objektivet ja. Det kan vel også ha noko med det å gjere trur eg. Mitt lille objektiv (det som følger med kameraet) EF - S 18 - 55mm f/3,5 - 5,6 ll funkar ikkje overhode til fartsfyllte action bilder. Så det kan nok desverre ha noko med det og gjere også x)

Heimeside.

Blogg.

#4 Ia

Ia

Prinsesse

• Medlemmer
  • 1459 Innlegg:

Skrevet 22 September 2011 - 07:09 AM

Takk for svar, jeg skal prøve det du foreslo. Ser ut til at det blir fint vær og. Fa får vi ta en liten photosession senere i dag, så får vi se :)
Men så æsj hvis det er objektivet. For nye sånne er vel fryktelig dyrt?
"Don't you understand, Tink? You mean more to me than anything in this whole world!"
- Peter Pan

Ny blogg!

#5 Bellare

Bellare

Bomullsdotten

• Medlemmer
  • 916 Innlegg:

Skrevet 22 September 2011 - 07:31 AM

Tja, kjem vel heilt an på kvar du kjøper det, og kva objektiv du vel. Veit om ei norsk fotoside på nett som selger utstyr til ein heilt OK pris, og eg har hørt det ofte er billig der. Ellers har vi den svenske tvspelsweb.se der du kan sjå om du finner noko. Kan sjå om eg finner igjen den norske sida seinare i dag om du ønsker det? Så sant du ikkje klarar og få klare bilder seinare i dag då :)

Heimeside.

Blogg.

#6 Ia

Ia

Prinsesse

• Medlemmer
  • 1459 Innlegg:

Skrevet 22 September 2011 - 07:51 AM

Tja, kjem vel heilt an på kvar du kjøper det, og kva objektiv du vel. Veit om ei norsk fotoside på nett som selger utstyr til ein heilt OK pris, og eg har hørt det ofte er billig der. Ellers har vi den svenske tvspelsweb.se der du kan sjå om du finner noko. Kan sjå om eg finner igjen den norske sida seinare i dag om du ønsker det? Så sant du ikkje klarar og få klare bilder seinare i dag då :)

Det hadde vært veldig fint.
Jeg kan absolutt ingen ting om foto. Trykker på knappen og håper på det beste, nærmest :lol: Så det å finne et objektiv som i det hele tatt passer til mitt kamera ville blitt en utfordring. Det beste hadde vel vært å dra dit jeg kjøpte det for å høre, men det er jo ikke det billigste.

Men la oss først satse på at det ordner seg med riktige innstillinger! :)
- Peter Pan

Ny blogg!

#7 Mari

Mari

Whiskey Tango Foxtrot

• Medlemmer
  • 3760 Innlegg:
  • Kjønn:Hemmelig
  • Hunderase:Amerikansk bulldog, amstaff

Skrevet 22 September 2011 - 07:57 AM

Du trenger mye bedre lys.
For å si det helt enkelt, for å fange noe i fart slik at det blir skarpt så må du ha lav lukkertid (f.eks 1/1000 sekund). For å kunne ha så lav lukkertid så trenger du bra (mye) lys.
De bildene du har tatt ser ut til å være inne i skogen med dunkelt lys. Kom deg ut en dag det er fint vær og dra til en åpen plass, et jorde eller noe. Sett kamera på sportsinnstillingen for å gjøre det enkelt, og du vil se en helt annen kvalitet på bildene.

Objektivet ditt er kjapt nok til å ta greie fartsbilder tror jeg. Å investere i ny optikk er jo aldri en dårlig ide, men med mindre du er interessert i foto og å utforske så synes jeg du skal vokse ut av det objektivet du har istedet. Optikk er jo dyrt.

When in trouble or in doubt, run in circles, scream and shout.

mylifeiskillingme

#8 KristinR

KristinR

Husvarm

• Medlemmer
  • 1565 Innlegg:
  • Hunderase:Boxer og saluki

Skrevet 22 September 2011 - 08:30 AM

En annen ting som er minst like viktig som Mari nevner er fokusering. Det å skulle ta bilder av hunden i det den flyr forbi i kjempefart er ikke så enkelt, Selv med mye lys og lav lukkertid. kameraet er nødt til å klare å fokusere på hunden før du trykker på knappen. Øv på å følge hunden med kamera. Hold knappen halvveis nede så vil du høre at den prøver å fokusere på objektet/hunden. Først når du ser i søkeren at hunden er skarp knipser du. Med øvelse vil du kunne klare å følge hunden i fart og ta mange bilder på rad, men husk at kameraet må fokusere skarpt på hunden for hvert bilde du tar.

#9 Margrete

Margrete

Gær'n schæferdame

• Medlemmer
  • 4368 Innlegg:
  • Hunderase:3 x schæfer

Skrevet 22 September 2011 - 08:35 AM

og til slutt skal du vite at 100 av 110 kan være dritt dårlige! Så bare knipse vekk, til slutt får du det til :)

The Mad Hatter: "Have I gone mad?" Alice: "I'm afraid so, you are entirely bonkers. But I tell you a secret. All the best people are."

Asti og Nix sin lille blogg som blir oppdater høyst uregelmessig

#10 Kangerlussuaq

Kangerlussuaq

.

• Medlemmer
  • 3743 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Skrevet 22 September 2011 - 08:44 AM

Vi har noe så bedritent som et Nikon D40, med billiglinser. Zoomlinsa har nederste blendertall på 4 liksom, har falt i gulvet og er stort sett plastikk. Allikevel tar det bra bilder synes nå både kameraeier og jeg.

Som folk har nevnt, her er mine anbefalinger:
*Sett kameraet på lukkertid-prioritering (ikke Av eller M, men den andre greia Canon har) - sett lukkertiden til 1/800, 1/1000, 1/1250 - avhengig av hvor bra lys du har. Har du litt dårlig med lys kan du kompensere med å sette opp ISO-verdien.
*Ikke "tro" (haha) at du kan ta actionbilder i overskyet/skygge-lys. Med mindre du har ei linse med blendertall 1.8 kan du gjøre det, og når du går så langt ned i blendertall er fokuset ca umulig å få helt korrekt :lol:
*Ta en HAUG med bilder, for som Margrete sier blir 1 av 30 bilder bedritne. Stort sett :P

Positive rate. Gear up.

#11 KristinR

KristinR

Husvarm

• Medlemmer
  • 1565 Innlegg:
  • Hunderase:Boxer og saluki

Skrevet 22 September 2011 - 09:11 AM

Jeg anbefaler alle med speilrefleks å gå på fotokurs. Det er utrolig lærerikt og vil gi bedre fotoopplevelser i etterkant.

#12 Carro92

Carro92

Husvarm

• Medlemmer
  • 972 Innlegg:
  • Hunderase:Whippet x3

Skrevet 22 September 2011 - 10:20 AM

Vil bare legge til at jeg ser du bor i oslo, så hvis du vil ha et annet objektiv, så anbefaler jeg deg å dra på fotovideo :)

#13 AnetteH

AnetteH

Sjefsnerd

• Admin
  • 6976 Innlegg:
  • Hunderase:Australsk Kelpie

Skrevet 22 September 2011 - 11:08 AM

Et godt objektiv er gull. Jeg kjøpte et billig ett - demo vare på komplett. Brukte vel 800 kr og har et knall objektiv. Det funker bra i dårlig lys og er bra til å ta bilder i fart ol.

Kit objektivet (18-55) synes jeg ikke funker godt i noe annet enn veldig masse lys og med ekstern blitz :P

Så masse sol, sport og prøv. Må ta mange før man får 1 skikkelig fint.

pa.jpg

#14 Kaja

Kaja

:-)

• Moderator
  • 3789 Innlegg:
  • Hunderase:GD, DP, Basenji & Beagle

Skrevet 22 September 2011 - 11:25 AM

Lær deg å bruke M i stedet for sport eller auto, da kan man stille inn selv etter forholdene :)
s.png?url=blodsporing.com%2Fwordpress1%2

#15 Quintinus

Quintinus

Bekjent

• Medlemmer
  • 482 Innlegg:
  • Hunderase:Staffordshire Bull Terrier

Skrevet 22 September 2011 - 11:35 AM

Jeg vil bare legge til at du trenger KORT lukkertid for å fange noe i fart, slik at det blir klart.
Med LAV (LANG) lukkertid tar det lengre tid før kameraet "tar bildet", og bildet vil derfor bli blurete.

Bare for å pirke litt på eventuelle skriveleifer... :P :rofl:

#16 Siri

Siri

Sur tante på landet

• Medlemmer
  • 5765 Innlegg:
  • Hunderase:Briard

Skrevet 22 September 2011 - 11:46 AM

Lær deg å bruke M i stedet for sport eller auto, da kan man stille inn selv etter forholdene :)

Jeg har erfart at bruk av manuelle innstillinger blir for klundrete når man skal være kjapp og ta bilder av ting som beveger seg raskt og uforutsigbart. Da er det bedre å bruke halvautomatikk - som TV på Canon. Da kan du selv styre lukkertiden (som bør være så kort som mulig: 1/800, 1/1000, 1/1250 fungerer bra om det er godt lys).

Jeg vil foreslå at du finner fra brukerveiledningen til kameraet - om du har den, evt laster ned fra nettet - og finner ut hvilke knapper osm styrer hva - også drar du ut og tar masse bilder. Forsøk litt ulike innstillinger, vær tålmodig, og forsøk teknikken med å følge hunden som løper med kameraet - det kan gi artige effekter :).
~ Siri ~
bLoGGen
"Watch out where the huskies go - don't you eat that yellow snow"... Frank Zappa. "There is nothing like looking, if you want to find something" (The Hobbit)

#17 SandyEyeCandy

SandyEyeCandy

Om du ikke kan være et forbilde - vær en forferdelig advarsel

• Medlemmer
  • 4025 Innlegg:
  • Hunderase:Trollbolle og knertmonster

Skrevet 22 September 2011 - 11:53 AM

*Notere heftig før helgas langtur med tre røde farer som skal løpe løse og være fine OG fanges på film uten at løvet på bakken blir klarere enn dem*

#18 MiO

MiO

Husvarm

• Medlemmer
  • 1633 Innlegg:
  • Hunderase:2 x Shetland sheepdog

Skrevet 22 September 2011 - 12:16 PM

Men hva slags objektiv må man se etter da, hvis man vil ha et som fungerer til å ta bilder av ting i bevegelse og fart?

Jeg har også Canon speilrefleks, 400 D er det jeg har, og jeg har samme problemet som trådstarter :) Bare knipser og håper det beste, kan ingenting om kameraet selv om jeg har hatt det i flere år... :P Har standard kit linse, 18-55 mm.
Postet bilde

#19 Bones

Bones

Bonbon

• Medlemmer
  • 4123 Innlegg:
  • Kjønn:Hemmelig
  • Hunderase:Irsk setter & irsk rød og hvit setter

Skrevet 22 September 2011 - 12:30 PM

Kameraet er absolutt bra nok. :) Jeg sier som resten her: godt lys, og kort lukkertid! Minimum 1/500. Du kan leke deg med lukkertid ved å ta på "Tv"-knappen, og så justere lukkertiden der ved å snurre på hjulet ved selve bildeknappen. Hvis det var forståelig. :P Og så kan du justere iso etter forholdene.

#20 Teserere

Teserere

Lp + ag <3

• Medlemmer
  • 1786 Innlegg:
  • Hunderase:Staffordshire Bull Terrier

Skrevet 22 September 2011 - 12:34 PM

Men hva slags objektiv må man se etter da, hvis man vil ha et som fungerer til å ta bilder av ting i bevegelse og fart?

Jeg har også Canon speilrefleks, 400 D er det jeg har, og jeg har samme problemet som trådstarter :) Bare knipser og håper det beste, kan ingenting om kameraet selv om jeg har hatt det i flere år... :P Har standard kit linse, 18-55 mm.

Dess mer lyssterkt objektiv, dess raskere lukkertid. Se etter lavt blendertall på objektivet, helst lavere enn f.2,8 :) Jo lavere tall, jo dyrere objektiv. Standardkitobjektiv har gjerne f.4,5-6. Etter at jeg kjøpte med objektiv med f.1,8 har jeg sluttet å bruke mine andre objektiver!
Postet bilde

0 Bruker(e) leser dette emnet

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere