Når det gjelder utholdenhet på tur er det nok ikke noen nevneverdig forskjell på havanais og cavalier. Når det gjelder aktivitetsnivået jevnt over, er havanaisene kanskje hakket mer energiske enn cavalierene.
Det er ganske vanlig å klippe havanaisene hvis man ikke stiller dem ut. Jeg syns ikke det er noe mer merkelig med en kortklippet havanais enn med en puddel med en jevn, kort klipp. Personlig syns jeg at det får være opp til hver enkelt eier om de vil klippe hunden eller ikke. Det er også flere (seriøse) oppdrettere som tenker sånn, men de aller fleste vil gjerne på forhånd vite om du er interessert i å stille ut hunden eller ikke. Enkelte oppdrettere vil ikke selge til folk som vil klippe.
Det er ganske stor forskjell på havanaispelser. Noen er ganske greie å stelle, andre krever mer. Hvis du er beredt på å bade hver 14. dag og børste noen ganger i uka, så er sjansen stor for at du fint kan holde en havanais i full pels. Men som sagt, så må du være forberedt på en viss arbeidsmengde. Valper som ikke røyter har også en periode hvor de bytter ut valpepelsen med voksen pels. Det kan bli flere måneder hvor pelsen er ekstremt vanskelig. Hvis man klarer å holde ut, kan man få en flott og forholdsvis grei pels etterpå. Generelt sett er pels med mye krøller mer krevende enn glattere pels. Det ser også ut til at mørk pels ofte(men ikke alltid) kan være lettere å stelle enn lys pels. Ikke nødvendigvis fordi skitt og møkk ikke syns så godt, men det har noe med strukturen på selve hårene å gjøre.
HVIS man bestemmer seg for å klippe hunden, må man være klar over et par ting: Det kan ta flere år å få tilbake en full pels i utstillingsstand igjen. I noen tilfeller blir aldri pelsen helt ordentlig igjen. Den pelsen som vokser ut blir ofte mer ullen og vanskeligere å stelle enn pels som ikke har vært klippet. Derfor må man være 110% sikker på at det er kort pels man vil ha før man klipper. Havanaisen har ikke en spesielt vannavstøtende pels, og en kortklippet hund blir fort våt inn til skinnet når det regner, og den vil fryse lettere om vinteren, så hunden vil ofte trenge dekken når det regner eller det er kaldt. En havanais i full pels tåler mye mer vær og vind. Fordelen med en kort pels, er at det tar mye kortere tid å stelle den.
Rusk og rask i pelsen blir det uansett om hunden har kort eller lang pels, men det blir nok noe mer i en lang pels. Skogsbøss og gjørme er egentlig ikke så ille å få i pelsen. Mesteparten faller av av seg selv. Asfaltstøv er mye verre for pelsen, men med det spiller ikke pelslengden så stor rolle. Hvis det er rundt null grader og nysnø kan de få
digre snøkladder i pelsen, men det gjør de enten pelsen er lang eller kort. I kaldere og tørrere vintervær fungerer en lang pels ganske bra, siden hunden som regel holder seg varm så lenge den ikke blir våt.
Jeg har hatt én havanais med en spesielt vanskelig krøllepels, og han var det like greit å holde kort. Så hadde jeg én som var klippet da jeg overtok han. Jeg lot pelsen vokse ut og holdt den lang i noen år, men siden den var klippet var den veldig ullen, og jeg klipte han til slutt. Men jeg snauet han ikke helt, og lot han beholde pelsen på hodet og rundt manken, sånn at han fremdeles hadde et tydelig havanaispreg.
Han jeg har nå har en ganske grei pels og jeg tror kanskje at jeg kommer til å beholde den lang. Vi er mye ute i skog og mark, og jo, det blir en del bøss i pelsen, men det er ikke uoverkommelig. Jeg har klippet han på magen og på innsiden av beina, og det hjelper en god del, uten at klippingen syns noe særlig.
Dette innlegget ble visst litt langt, men havanaispels
er et kapittel for seg, og det er det greit å ha fått meg seg hvis man vurderer å skaffe seg rasen
MEN - bortsett fra pelsen - det er myyye snodig avl på havanaisen også nå, enhver med tispe parrer og får solgt valper..
Så selv om de er kjent som en sunn og frisk rase akkurat nå, så risikerer man jo å komme inn i "boomen" med syk hund som kanskje snart kommer. (Det pleier jo ikke å være spesielt heldig for noen rase å nærmest eksplodere i vekst i løpet av 4-5 års periode, liksom..)
Jeg er også bekymret for den
enorme økningen i antall havanaiser de siste årene. Det er hyggelig at det er interesse for rasen, men det begynner kanskje å bli litt mye av det gode. En så stor økning er skjelden bra. Men det skulle fremdeles være mulig å få tak i en sunn havanais med godt gemytt dersom man holder seg til de godt etablerte oppdretterne med godt rennomé