Jeg var i litt samme situasjon som deg (eller er egentlig fortsatt) da Linux var liten, og hadde heller ikke erfaring med den typen problemstilling fra før. Hadde hatt noen veldig greie flat'er på forhånd, der evt. problemer var ganske greie og rett fram, mens et slikt problem som du snakker om her er ganske sammensatt. Jeg fant også ut at disse problemene er av en type som det er relativt vanskelig å spørre om råd for, fordi det er vanskelig for andre som ikke kjenner hunden å se den veldig sammensatte situasjonen det egentlig er: i utgangspunktet har man en hund som er veldig usikker, det er punkt en, mens på grunn av det som har man en hund som er "aggressiv", som er et eget problem igjen, men som må behandles med tanke på utgangspunktet. Så stort sett fikk jeg råd om hvordan jeg skulle løse en av de to problemene, men ingen råd om hvordan man skulle løse det når det hang så tett sammen. Det ble derfor jeg som måtte forme min egen metode. Som faktisk har funket, sammen med at Linux har vokst og utviklet seg til å bli tryggere selvsagt.
Jeg tror cluet er på mange måter å BÅDE gi beskjed om at den måten å reagere på ikke er lov, og SAMTIDIG gi trygghet, ikke presse og ikke gjøre henne enda mer utrygg. I praksis har dette for oss bestått i at Linux ved en sånn aggressiv reaksjon mot andre hunder, får beskjed om at det ikke er lov, helt kontant(ikke voldsomt, bare at det skal skje emd en gang) blir tatt ut av situasjonen og dermed verken føler seg mer presset eller mer usikker, men får samtidig beskjed om at man ikke reagerer på den måten. All den friheten han hadde ved å leke med den andre hunden blir tatt vekk på grunn av reaksjonen, men jeg presser han heller ikke til å hilse på hverken hunder eller mennesker.
Jeg har også vært nøye med at han ikke har fått lov til å leke så mye sammen med hunder vi ikke kjenner, og særlig i den perioden han har vært nå (fra 4mnd til 2 år ca). Vi har konsentrert oss om de hundene vi kjenner, og som han er trygg på, slik at han får gode, "riktige" opplevelser med dem, og rett og slett unngår at han får lov til å reagere på feil måte. Når vi møter folk med hunder bare passerer vi, eller hvis man evt prater litt, så lar jeg han ikke hilse. Samtidig har vi gått masse på kurs og utstillinger osv, og bare øvd på at han skal konsentrere seg om meg, jeg sørger for at det aldri skjer noe skummelt, så kan han slappe av.
Jeg kan ikke si at Linux er perfekt på det området enda, men det virker som han slapper bedre av, lar meg ta ansvaret for evt andre hunder han syns er skumle, og han har lært seg etterhvert at det i noen situasjoner heller er lurt å være litt tilbakeholden enn å buse rett på, for det var det han gjorde. Han er ikke lenger på hugget i forhold til alle mulige hunder, både tisper og hanner, nå takler han fint de aller fleste, bortsett fra de hannhundene som er "likest" han selv i mentalitet og personlighet, der blir det noen konflikter noen ganger. Noe av denne utviklingen kommer nok av at han har vokst seg litt til i hodet, mens mye av det er nok fordi vi har vært veldig nøye på det jeg snakket om i begynnelsen; å greie å kombinere det at man gir beskjed om hva som er en feil reaksjon, samtidig som man ikke gjør han mer utrygg ved å reagere sint eller hardhendt.
Kanskje må du være enda mer nøye på avstanden til andre hunder i en periode, overdriv avstanden når du driver med miljøtrening, og minsk heller avstanden ettersom du ser at hun takler det. Tror det er lurt å slappe av litt med det at hun skal hilse på alle, hvis hun har noen kjente hunder som hun kan være sammen med.
Det er jo veldig lurt å ta tak i dette nå, for det er jo problemer som kan eskalere hvis man ikke er klar over dem.
Når det gjelder at hun er redd for mennesker tror jeg man kan følge omtrent samme tankegangen som med hunder. Ikke press henne bort, men heller ikke vis at det lønner seg å knurre i alle sammenhenger. Hvis hun knurrer til et menneske er det sikkert lurt at mennesket stopper, men ikke vis at man er "redd" for knurringen, hvis du skjønner. Man skal ha respekt for de signalene hunden gir, men man må passe på at man ikke "utvikler dem" slik at de brukes hele tiden. Dessuten kan det jo lønne seg med mennesker å skape positive situasjoner med godbiter fra fremmede osv, men ikke press på
Vet ikke om dette hjelper deg noe, men det er noen av de tankene jeg har hatt etter to år med Linux, som har litt av samme problemene.