Gå til innhold

Foto

Å vaksinere eller ikke vaksinere

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
251 svar på denne tråden

Avstemning: Skal du vaksinere deg? (85 medlem(mer) har stemt)

Skal du vaksinere deg?

1. Ja (20 stemmer [23.53%])

Prosent av avstemningen: 23.53%

2. Nei (48 stemmer [56.47%])

Prosent av avstemningen: 56.47%

3. Vet ikke (17 stemmer [20.00%])

Prosent av avstemningen: 20.00%

Stem Gjester kan ikke stemme

#121 Aussieglis

Aussieglis

http://aussieglis.com/

• Medlemmer
  • 4.577 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 12:44

Hvorfor diskuterer dere enda om man burde ta vaksinen eller ikke?

IDAG hørte jeg at de hadde så få vaksiner tilgjengelig at det bare er de som er under "risikogruppen" og som i tillegg er UNDER 16år som får vaksinen.

(og takk for det, selv om jeg håper at ikke alle barn under 16år ender opp med den i armen.. Jeg syns fremdeles det er skummelt jeg, selv om TonjeM skriver at det "bare" er litt kvikksølv, olje og b-vitaminer i sprøyta.. Det klarer jeg ikke tro på..)

Svigersøstra mi skal å vaksinere ungene sine, og hun må skrive under på et papir som fraskriver staten, vaksineprodusenten og alle alt ansvar. Så hvis ungene hennes får store problemer når de blir større, så er det vel ikke så mye å gjøre..

#122 Akita

Akita

Husvarm

• Medlemmer
  • 650 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 08:12

IDAG hørte jeg at de hadde så få vaksiner tilgjengelig at det bare er de som er under "risikogruppen" og som i tillegg er UNDER 16år som får vaksinen.

(og takk for det, selv om jeg håper at ikke alle barn under 16år ender opp med den i armen.. Jeg syns fremdeles det er skummelt jeg, selv om TonjeM skriver at det "bare" er litt kvikksølv, olje og b-vitaminer i sprøyta.. Det klarer jeg ikke tro på..)

Svigersøstra mi skal å vaksinere ungene sine, og hun må skrive under på et papir som fraskriver staten, vaksineprodusenten og alle alt ansvar. Så hvis ungene hennes får store problemer når de blir større, så er det vel ikke så mye å gjøre..

Ja at det er få vaksiner tilgjengelig nett nå er sant. Men alle vil etterhvert få tilbud om å ta den. Venter på at resten av vaksinene skal komme.

Anette, Akita & Zara

#123 Artemis

Artemis

Citius, Altius, Fortius

• Moderator
  • 5.047 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 08:26

Har allerede tatt den jeg. Flere vaksiner kommer etter hvert, så det er jo fortsatt aktuelt.

Når det gjelder dette skumle kvikksølvet, så får jeg visstnok i meg like mye om jeg spiser en skive med røkelaks...

Tidligere nick: Bones

kAza.pngO2lp.png

#124 PsychoLynx

PsychoLynx

Pelsavhengig

• Medlemmer
  • 4.589 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 12:17

Enda en død mest sannsynlig pga svineinfluensa smitte....
Havnet i "risikogruppe" pga bilulykke, ble smittet på sykehus, og er nå altså død....

Så man får virkelig passe seg så man ikke må opereres eller noe og samtidig få smitte et sted. Skumle greier altså

#125 Kangerlussuaq

Kangerlussuaq

yolomawmit

• Medlemmer
  • 6.101 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 12:58

Norge har bestilt 9 millioner vaksiner, det er nok til dobbel dose for alle i Norge - inkludert 1 million ekstra. Det er medias vinkling som får deg til å tro vi har "for lite" - vi har ikke for lite - forskjellen ligger kun i nårtid vi får vaksinedosene. Det må produseres, det må framstilles, og det tar litt tid.

Hvorfor klarer du ikke tro på det? Fordi media har skremt vettet av deg?

Faktisk er det ikke kvikksølv i ren versjon i vaksina. Selv ikke når den har kommet inn i kroppen er det noe ren kvikksølvagent det er snakk om, men en omdannelse som skaper en litt "tydeligere" kvikksølvkomponent. Denne brytes ned av kroppen selv, etter en stund. Kvikksølvet vi får i oss gjennom fisk (ja, det er kvikksølv i oppdrettsfisk, og fiskeforet deres) er om enn større enn den ubetydelige mengden det er snakk om her. Forøvrig er kvikksølv knappest noe farlig i forhold til mange av de giftstoffene vi får i oss daglig gjennom maten, tenk på PCB, DDT og f.eks all radioaktiviteten sauene og reinsdyrene har i seg. Sauene måtte ikke for lenge siden fores ned fordi radioaktiviteten var for høy i dem, etter Tsjernobylulykka i 1986. Det finnes så vanvittig mye vi ikke er klar over som vi spiser hver dag, som vi ikke bryr oss om! Men fordi svineinfluensaen og vaksinen er så fokusert på i media, så har vi blitt overinformert om hva som er i vaksina, uten å være skeptisk til hva media har skrevet.

Innholdet av olje og vitaminer (adjuvansen) er det samme som brukes i kosmetikk - altså sminken jeg regner med mange av det kvinnelige kjønn på dette forumet benytter seg av i større eller mindre grad.

Adjuvansens innhold:
http://www.bt.no/nyh...lje-952960.html (squalen, ofte brukt i kosmetikk)
http://en.wikipedia..../Polysorbate_80 (bl.a brukt i is)
Og hold deg fast - DL-alfa-tokoferol - som står listet bakpå møllers tranen i kjøleskapet mitt! :P

Jaggu skummel greie den der vaksina altså... ;)

Adjuvans:
Vaksinen inneholder en adjuvans, AS03, for å stimulere en bedre respons. Adjuvansen
inneholder squalen (10,69 milligram), DL-α-tokoferol (11,86 milligram) og polysorbat 80 (4,86
milligram).

http://www.legemidde...ingsvedlegg.pdf

Tok meg forresten friheten til å søke opp innholdet i hva jeg tolker som fjorårets "sesonginfluensa"-vaksine; Fluarix.

Her inngår samme mulige virkninger (inkludert nevrologiske bivirkninger som Guillain Barrés), og innholdet er :
*isolerte viruskolonier
Med hjelpestoffer:
natriumklorid, dinatriumfosfatdodekahydrat, kaliumdihydrogenfosfat, kaliumklorid, magnesiumkloridheksahydrat, α-tokoferylhydrogensuksinat, polysorbat 80, oktoksinol 10 og vann til injeksjonsvæsker.

Altså er det eneste nye for året: squalen og thiomersal. Fordi det er en pandemi som pågår, squalen forsterker immunforsvarets evne til å bekjempe virusene (siden det tar for lang tid å gro fram nok viruskolonier til å putte i vaksinen, må man dermed ha et hjelpestoff som forsterker effekten av de veldig små virusmengdene som pandermix inneholder) - og thiomersal som må til som bakteriedrepende hjelpestoff fordi vaksinedosene kommer i flerbruksglass og ikke enkeltglass.

Squalen opptrår naturlig i kroppen til mennesker, og her kan dere tilogmed finne den markedsført i helsekostbutikk:
https://sunn24.secur...tview/19423832/

"La ikke de små problemer ødelegge kursen din eller gjøre livet ditt surt. På den annen side skal du kjøre på og aldri gi opp hvis du har en mening eller linje du tror på, selv om hele verden er i mot deg!" ¨~ Viggo Widerøe

#126 Akita

Akita

Husvarm

• Medlemmer
  • 650 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 01:24

Tok meg forresten friheten til å søke opp innholdet i hva jeg tolker som fjorårets "sesonginfluensa"-vaksine; Fluarix.

Her inngår samme mulige virkninger (inkludert nevrologiske bivirkninger som Guillain Barrés), og innholdet er :
*isolerte viruskolonier
Med hjelpestoffer:
natriumklorid, dinatriumfosfatdodekahydrat, kaliumdihydrogenfosfat, kaliumklorid, magnesiumkloridheksahydrat, α-tokoferylhydrogensuksinat, polysorbat 80, oktoksinol 10 og vann til injeksjonsvæsker.

Altså er det eneste nye for året: squalen og thiomersal. Fordi det er en pandemi som pågår, squalen forsterker immunforsvarets evne til å bekjempe virusene (siden det tar for lang tid å gro fram nok viruskolonier til å putte i vaksinen, må man dermed ha et hjelpestoff som forsterker effekten av de veldig små virusmengdene som pandermix inneholder) - og thiomersal som må til som bakteriedrepende hjelpestoff fordi vaksinedosene kommer i flerbruksglass og ikke enkeltglass.

Squalen opptrår naturlig i kroppen til mennesker, og her kan dere tilogmed finne den markedsført i helsekostbutikk:
https://sunn24.secur...tview/19423832/

Mye bra info her. Har vært skeptisk veldig lenge og er på tanken på å ikke ta han, selv om eg er i risiko gruppen.
Hmmm

Anette, Akita & Zara

#127 Djervekvinnen

Djervekvinnen

Life is too short to have slow dogs!

• Medlemmer
  • 10.385 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 02:10

Hmm jeg er ærlig talt ikke sikker jeg.. Jeg har ikke hørt spesiellt mye i media om dette, verken skremselspropaganda ol. Så jeg kan ikke si at det er media som har påvirket meg.. Jeg har bare en skepsis på hele greia.. Eller en litt rar magefølelse.. Føler det hele kom litt vel fort, og det hele ble ganske hastverk. jeg tenker hva hvis det oppstår uønskede bivirkninger om 5 år? eller 10? vet de nok om dette?
Hørte om den hjernehinnebetennelse- vaksinen som barn fikk for mange år siden, nå i ettertid har flere fått MS, noe de mener kan ha en årsak av sprøyten. Søstra mi fikk en placebo sprøyte, heldigvis.

Link til litt om saken

Kanskje det er litt det som får meg til å nøle? ;)
Samboeren min vil ta den, men det er eneste grunn fordi han ikke vil bli syk selv.

#128 Akita

Akita

Husvarm

• Medlemmer
  • 650 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 02:17

Hmm jeg er ærlig talt ikke sikker jeg.. Jeg har ikke hørt spesiellt mye i media om dette, verken skremselspropaganda ol. Så jeg kan ikke si at det er media som har påvirket meg.. Jeg har bare en skepsis på hele greia.. Eller en litt rar magefølelse.. Føler det hele kom litt vel fort, og det hele ble ganske hastverk. jeg tenker hva hvis det oppstår uønskede bivirkninger om 5 år? eller 10? vet de nok om dette?
Hørte om den hjernehinnebetennelse- vaksinen som barn fikk for mange år siden, nå i ettertid har flere fått MS, noe de mener kan ha en årsak av sprøyten. Søstra mi fikk en placebo sprøyte, heldigvis.

Link til litt om saken

Kanskje det er litt det som får meg til å nøle? ;)
Samboeren min vil ta den, men det er eneste grunn fordi han ikke vil bli syk selv.

Og nå ble eg skeptisk igjen. Er jo sånn eg og tenker egentlig... Blir rett og slett gal. Fekk nettopp en tlf av min mor som var hyyyserisk som mener eg må ta vaksinen siden eg kan dø av det visst ikke. jippi :P

Storbritannia (61 mill. innbyggere) 130 dødsfall
Spania (45,8 mill. innbyggere) 54 dødsfall
Norge (4,8 mill. innbyggere) 13 dødsfall
Frankrike (64,3 mill. innbyggere) 9 dødsfall
Irland (4,4 mill. innbyggere) 9 dødsfall
Nederland (16,5 mill. innbyggere) 6 dødsfall
Belgia (10,7 mill. innbyggere) 5 dødsfall
Malta (413 000. innbyggere) 5 dødsfall
Italia (60 mill. innbyggere) 4 dødsfall
Ungarn (10 mill. innbyggere) 4 dødsfall
Hellas (11 mill. innbyggere) 3 dødsfall
Portugal (10,6 mill. innbyggere) 3 dødsfall
Tyskland (82 mill. innbyggere) 3 dødsfall
Sverige (9,2 mill. innbyggere) 2 dødsfall
Bulgaria (7,6 mill. innbyggere) 1 dødsfall
Finland (5,3 mill. innbyggere) 1 dødsfall
Island (319 700 innbyggere) 1 dødsfall
Luxembourg (493 000 innbyggere) 1 dødsfall
Tsjekkia (10,5 mill. innbyggere) 1 dødsfall
Danmark (5,5 mill. innbyggere) 0 dødsfall

Fant denne på vg.no. Er jo grunn til bekymring.

Anette, Akita & Zara

#129 Kangerlussuaq

Kangerlussuaq

yolomawmit

• Medlemmer
  • 6.101 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 03:56

jeg tenker hva hvis det oppstår uønskede bivirkninger om 5 år? eller 10? vet de nok om dette?

Sorry, men det kan man jo egentlig si til alt. Hvem vet hva slags bivirkninger halvveis rævva kosmetikk har på dagens ungdom? Hvem vet hva slags bivirkninger den overdrevne mobilbruken dagens ungdom har? Hvem vet hva slags bivirkninger det kommer til å gi om et par år for iPodgenerasjonen som hører på musikk flere timer hver dag, i svært høyt volum? Hvem vet hva slags bivirkninger PCB-innholdet i oss mennesker utgjør per i dag, selv etter at PCB ble ulovlig?

Hvem vet hva slags bivirkninger den ekstensive bruken av trådløst internett har på oss? Hvem vet hva slags bivirkninger vi får om et par år av mobiltelefon-stasjonene som står midt i boligfelter? Hvem vet hva slags bivirkninger høyspenningsledninger som ligger rett under bakken på oss har (for den har begynt å ta livet av biler som parkerer på spesielt utsatte steder).

Hvem vet når vi skal dø, av hva og hvordan?! Passende nok har Anniken en fin quote i signaturen sin - livet er farlig og du kan faktisk dø av det. Men i stedet for å gå å være redd for den dagen man dør så får man ta til takke med det man har. Man kan få kreft, man kan få gikt, man kan få MS eller ME. Skal man være redd fordi noe KAN skje? Kan man ikke heller leve livet å være glad fram til det nå en gang går galt? Jeg gidder ikke leve av å være redd for alt, og ved denne vaksinen er det faktisk ikke noe å være redd for slik jeg ser det. Sett bort fra medias ondskapsfulle utnyttelse av de som er usikre og redde.

Valget om å ta vaksina er helt frivillig - men man kan i så tilfelle prøve å begrunne det med "jeg tør ikke, punktum finale", eller fakta. Ikke "jeg tror atte det kan være at en gang i framtiden så kanskje..." - det hjelper ingen og har ikke noe med virkeligheten å gjøre. Jeg respekterer at noen ikke tør fordi de er overbevist om at det kan skje noe med dem, men igjen: prøv å baser det på virkeligheten - på fakta.

Jeg ser ikke hva som kan skje om 15 - 30 - 40 år med det innholdet i vaksina.

"La ikke de små problemer ødelegge kursen din eller gjøre livet ditt surt. På den annen side skal du kjøre på og aldri gi opp hvis du har en mening eller linje du tror på, selv om hele verden er i mot deg!" ¨~ Viggo Widerøe

#130 Aussieglis

Aussieglis

http://aussieglis.com/

• Medlemmer
  • 4.577 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 04:36

Hvorfor fraskriver staten og vaksineprodusentene seg fra ALT ansvar mtp på disse vaksinene?

Er det slik med "barnevaksinene" man får som barn oppigjennom oppveksten?

Jeg har ikke tatt alle disse engang. Når jeg begynte å bli så gammel at jeg kunne tenke selv, så klarte jeg å "åle meg unna" på et eller annet vis.

Jeg tror rett og slett ikke at det har så mye for seg å vaksinere mot alt og ingenting. Greit nok å gi folk stivkrampesprøyter og tuberkolose-greier(?), men hvorfor skal FRISKE FOLK ta influensavaksiner, og risikere sin egen helse på noe som "alle" må igjennom (å ligge med influensa fra tid til annen)

Man gir jo en liten del av det man vaksinerer MOT når man gir en vaksine. Virset er jo der, i små mengder, i kunstig form(?)

Og da er det plutselig ikke bare b-vitamin, oje og kvikksølv som er ingrediensene. Da glemte man å nevne et kjemisk fremkalt virus, som skal gjøre kroppen "motstandsdyktig" mot det ordentlige viruset.

INGEN kan komme å fortelle meg at det er sunnere å få et virus i "kjemisk form" enn på "den normale måten" ?? Får man influensa på normalt vis, så begynner kroppen å motarbeide det og jeg tror man står sterkere etterpå - med mindre man har et dårlig immunforsvar.

Gir man vaksiner for alt og ingenting vil jo ikke kroppen måtte fortsette å kvitte seg med slikt på egenhånd, og det høres ikke lurt ut i mine ører. Vi har et naturlig angrep mot bakterier og virus som vi burde ta vare på.

For når folk får nervesykdommer av en vanlig influensavaksine og MS av hjernehinnebetennelse-vaksiner, så går det meg faktisk hus forbi alt det LaGrange sitter og skriver - for det du skriver er faktisk bare antagelser det også. Du sitter ikke på all kunnskapen i verden, og du er bare nødt til å innse at ikke alle kan være enige med deg. Folk tar sine egne valg heldigvis, og folk går sine egne veier. Og velger selv hva de tror og hører på. Akkurat som du gjør, ikke sant?

Jeg er fortsatt råskeptisk over det faktum at den lille søte "tantungen" min får sprøyta idag..

#131 Kangerlussuaq

Kangerlussuaq

yolomawmit

• Medlemmer
  • 6.101 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 05:14

Hvorfor fraskriver staten og vaksineprodusentene seg fra ALT ansvar mtp på disse vaksinene?
En blanding av jus, bedriftsøkonomi og diverse som jeg hverken har fordypning eller behov for å gå dypere innpå. Men du kan jo tenke deg selv at i en tid hvor man må skrive "caution, can cause death" på selv det mest banale for å unngå å bli saksøkt (ref USA) - så er alle bedrifter mer forsiktige i forhold til det ansvaret man har.

Er det slik med "barnevaksinene" man får som barn oppigjennom oppveksten?
Nei

Jeg tror rett og slett ikke at det har så mye for seg å vaksinere mot alt og ingenting. Greit nok å gi folk stivkrampesprøyter og tuberkolose-greier(?), men hvorfor skal FRISKE FOLK ta influensavaksiner, og risikere sin egen helse på noe som "alle" må igjennom (å ligge med influensa fra tid til annen)
For det første: en vaksine tar man mens man er frisk.... Definisjonen på en vaksine er en injeksjon i kroppen som skal skape antistoffer for å forhindre sykdom. SYKE FOLK kan ikke ta noe vaksine, de er sjuke og må ta støyten. Hvordan tror du verdenssamfunnet vil ende opp om alle blir influensasyk samtidig? Hvordan skal helsevesenet klare å holde tritt med stadig økende mengder syke personer? Mange som får svineinfluensa trenger intensivhjelp, hvor mange intensivplasser finnes det isolert her i Nord-Norge tror du?

Man gir jo en liten del av det man vaksinerer MOT når man gir en vaksine. Virset er jo der, i små mengder, i kunstig form(?)
I død versjon. Man isolerer virusene... Jeg er ikke så flink å forklare slikt, TonjeM har skrevet veldig mye klokt i denne tråden og kan sikkert gjøre deg klokere på hvordan en vaksine fungerer.

Og da er det plutselig ikke bare b-vitamin, oje og kvikksølv som er ingrediensene. Da glemte man å nevne et kjemisk fremkalt virus, som skal gjøre kroppen "motstandsdyktig" mot det ordentlige viruset.
Reinspikka tøv, vaksinen inneholder nøyaktig hva pakningsvedlegget sier. Hvorfor skulle det være noe mer i den? Hva i alle dager får deg til å tro det?

INGEN kan komme å fortelle meg at det er sunnere å få et virus i "kjemisk form" enn på "den normale måten" ?? Får man influensa på normalt vis, så begynner kroppen å motarbeide det og jeg tror man står sterkere etterpå - med mindre man har et dårlig immunforsvar.
Nei jeg tviler på noen kan fortelle deg det, for det er ingen som får virus i "kjemisk form"...?
Når du får et virus er kroppen fullstendig uforberedt. Derfor blir du syk i en lengre eller kortere periode, avhengig av hvor godt immunforsvar du har. Når du tar en vaksine har kroppen din blitt introdusert for virus-formen (men igjen er det ikke levende virus) slik at den denne gang er forberedt på sykdommen. Den kan begynne å motvirke virusene fra første øyeblikk, og man unngår å bli syk.

Gir man vaksiner for alt og ingenting vil jo ikke kroppen måtte fortsette å kvitte seg med slikt på egenhånd, og det høres ikke lurt ut i mine ører. Vi har et naturlig angrep mot bakterier og virus som vi burde ta vare på.
Referer til det ovenfor, jeg tror du må lese litt mer om hvordan bakterier, virus og immunforsvaret fungerer.

For når folk får nervesykdommer av en vanlig influensavaksine og MS av hjernehinnebetennelse-vaksiner, så går det meg faktisk hus forbi alt det LaGrange sitter og skriver - for det du skriver er faktisk bare antagelser det også. Du sitter ikke på all kunnskapen i verden, og du er bare nødt til å innse at ikke alle kan være enige med deg. Folk tar sine egne valg heldigvis, og folk går sine egne veier. Og velger selv hva de tror og hører på. Akkurat som du gjør, ikke sant?
Jeg baserer meg på fakta. Kjemiens og kroppens verden er vitenskap - gjennom forskning VET vi hvordan ting fungerer og hvorfor ting skjer. Jeg bruker faktisk tid av livet mitt på å forsvare vitenskapen og håpe at folk i det minste tar et skeptisk steg bort fra svada og enkelttilfeller som rett og slett ikke KAN telles med.

Så har en person fått MS av hjernehinnebetennelsevaksine. Betyr det at alle får det?
En person blir påkjørt av å gå over veien - betyr det at alle dør av å gå over veien?
Det er en risiko å gå over veien, akkurat slik som det er en risiko å ta ei vaksine. Men risikoen er så vanvittig liten, at den rett og slett er ulogisk å regne med.

Vaksiner har gjort at vi lever lengre enn før, vi har utryddet sykdommer og forlenget forventet levealder med mange tiår. At man viser en så utbredt disrespekt for hva forskning og vaksiner har gjort for oss, skremmer meg. Jeg leste for litt siden en svært god bok innen organisk kjemi, hvor det stod litt om at den siste generasjonen som opplevde folkesykdommer har dødd ut. Man har mistet redselen for sykdommer og tror man er "udødelig". Man tror det er naturlig å leve i 100 år. Det er ikke slik. Det er forskning og vanvittige gjennombrudd innen helsesektoren som har gjort at vi lever så lenge vi gjør, som har gjort at folk blir friske av kreft, nevrologiske sykdommer og at folk kan leve med MS og utallige andre sykdommer.

At du framdeles tror det er noe fryktelig skummelt i den vaksinen, når du har fått link til innholdet, link til hva innholdet består av og hvilke effekter innholdet har hver for seg - hva er det som driver frykten din? Det går ikke an å fraskrive fakta. Skriver ikke for å være sur eller negativ, men fordi jeg ønsker å opplyse. Er ment i beste velmenne! :P At jeg ønsker at folk skal holde seg friske kan strengt tatt ikke tolkes noen andre veier ;)

#132 Carma

Carma

kuvøsemums

• Medlemmer
  • 1.160 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 05:15

Jeg hadde sånn halvveis bestemt meg for at jeg skulle ta vaksine jeg nå. Og i dag ble første elev på min skole påvist svineinfluensa, pluss noen sendt sjuke hjem og en del syke og hjemme.

...så da slipper jeg vel mest sannsynlig å tenke mer på vaksine eller ikke vaksine! Yei for meg! ;)

#133 Artemis

Artemis

Citius, Altius, Fortius

• Moderator
  • 5.047 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 05:16

Jeg vet ikke hva du mener med "kunstig form"? Viruset er jo akkurat det samme som hvis du hadde fått det naturlig, bortsett fra at det er delt opp og uskadeliggjort.

Som sagt, det er det samme viruset, men det er uskadeliggjort, slik at kroppen kan bygge opp antistoffer mot det, uten at vi blir skikkelig syke. Akkurat som om du hadde fått det på den naturlige måten, bare at man er så heldig at man slipper å bli sengeliggende en uke...

Det fungerer som sagt på samme måten. Kroppen motarbeider viruset i vaksinen, og står sterkere tilbake.

Ehem? Og det får du fra hvor? En vaksine er jo en slags "trening" av immunapparatet; kroppen bygger opp et forsvar mot den aktuelle sykdommen, slik at vi slipper å bli skikkelig syk(evt. dø) hvis vi blir smittet.

Tidligere nick: Bones

kAza.pngO2lp.png

#134 2ne

2ne

Fastgrodd

• Medlemmer
  • 10.209 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 05:17

*sukk* Driver vi fortsatt og argumenterer for å ta vaksine ved å påstå at man er både dum, uvitende, fordomsfull og egoistisk om man lar det være?

#135 Kangerlussuaq

Kangerlussuaq

yolomawmit

• Medlemmer
  • 6.101 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 05:38

Næææh, diskuterer strengt tatt mer om redselen for vaksina er berettiget eller ei :P

En ting til synes jeg er verdt å nevne, da jeg nylig har kommet meg over en stor skrekk: Hvis man er redd/skeptisk til noe, kan det være mange grunner. Men en av de vanligste årsakene er for lite kunnskap. Det trenger ikke å være negativt i seg selv, betyr ikke at man er "dum" eller mindreverdig - det er jo trossalt ikke mulig å vite noe om alt her i verden. Man trenger ikke vite alt om hverken romfart eller elektronikk, hvordan mobiltelefoner fungerer eller hvorfor biler egentlig kjører framover.

Men hvis man tilegner seg kunnskaper om noe man er skeptisk eller redd for - så kan man plutselig sitte med et helt annet standpunkt enn det man hadde originalt. Jeg var også skeptisk og "redd" vaksina i starten, men jeg brukte nettopp samme teknikken jeg brukte for å fjerne en heller vanlig fobi, mot denne skepsisen. Å sammenligne tidligere vaksiner mot den nye, å se på innholdet og innse at alt brukes i dagligdagse ting så vel som statistikkanalyse kan gi en bedre følelse. Selv om man slutter å være direkte skeptisk til vaksina betyr ikke at man "SKAL" ta vaksina, men da har man iallefall en annen kunnskap om den. Da slipper man å være "så" bekymret for familie og venner som tar den.

Å basere seg på kunnskap er slettes ikke den fullendte og hele sannhet, man kan ikke utelukke at det kan være bivirkninger for både mobiltelefonbruk, å spise genetisk modifiserte planter eller ta Pandermix, men det er milevis bedre enn å basere seg på ingen verdens ting ;)

#136 2ne

2ne

Fastgrodd

• Medlemmer
  • 10.209 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 06:30

Næææh, diskuterer strengt tatt mer om redselen for vaksina er berettiget eller ei ;)

Javel. Jeg syns du var rimelig på Marie&Ellie og jeg, til tross for at hun prøvde å argumentere for sitt syn. Det var ikke vitenskapelig nok for deg, om jeg ikke husker feil, og da blir det veldig lett å konkludere med at du neppe ville syns at noe argument var bra nok for å velge bort vaksina, og du vil alltid komme tilbake til dette med at vi ikke vet nok - i følge deg. Så hva er poenget med å prøve å forsvare sitt syn, når det ikke samfaller med ditt? Du vil jo allikevel gå ut fra at det er en eller annen irrasjonell frykt, basert på uvitenhet, som er den egentlige grunnen.

#137 TonjeM

TonjeM

Sangviniker

• Medlemmer
  • 2.062 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 06:34

Øh.. fraskriver de seg mer enn vanlig?

Jeg er fortsatt råskeptisk over det faktum at den lille søte "tantungen" min får sprøyta idag..

Unnskyld Anniken, men dette var da ganske så .. øh.. spesielt og veldig langt fra vanlig kunnskap.

Lagrange trekker frem ting/refererer og gir linker som absolutt må rangeres høyere enn antagelser.

Jeg hører til de som gjerne vil ha ting begrunnet - saklig og uten masse intuisjon og magefølelse og "jeg hørte om en som fikk rosa prikker og utover-navle av vaksinen" - kan jeg ikke få harde fakta så kan jeg dog nøye meg med sannsynligheter. Fremdeles har jeg til gode at noen gir meg saklige grunner, som jeg kan føle meg trygg på, for at ikke-vaskinering er å foretrekke fremfor vaksinering (beklager Marie - og jeg har lest linkene du ga helt i begynnelsen her - men de var heller ikke tilstrekkelige for at jeg skulle synes det best å la være å vaksinere meg eller ønske at folk ikke vaksinerte seg).

*sukk* Driver vi fortsatt og argumenterer for å ta vaksine ved å påstå at man er både dum, uvitende, fordomsfull og egoistisk om man lar det være?

Jepp. Klart det!

Forøvrig har jeg nå hatt moro av listen Akita la inn her. Så langt har Norge den 3. høyeste dødeligheten, etter Malta og Island, i Europa. OK, man kan egentlig ikke trekke noen bombastiske konklusjoner (har jo ikke tall for hvor mange smittede det er i hvert land) men analysenerder må få lov å leke seg. Dog har vi påtagelig høyere dødelighet enn land det er normalt for oss å sammenlikne oss med - Sverige ligger på 13. plass, Finland på 14. plass og Danmark på siste plass med "0 dødelighet".

Nedenfor er første tall antall døde pr million innbyggere, så kommer landet og til slutt hvilken plass de er på, rangert etter høyest dødelighet.

12.1 malta 1
3.1 island 2
2.7 norge 3
2.1 storbritannia 4
2.0 irland 5
2.0 luxembourg 6
1.2 spania 7
0.5 belgia 8
0.4 ungarn 9
0.4 nederland 10
0.3 portugal 11
0.3 hellas 12
0.2 sverige 13
0.2 finland 14
0.1 frankrike 15
0.1 bulgaria 16
0.1 tsjekkia 17
0.1 italia 18
0.0 tyskland 19
0.0 danmark 20

#138 Vala

Vala

Frøken vims!

• Medlemmer
  • 2.776 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 06:44

Eh.... greit nok at vaksineprodusenten ikke har ansvar, men staten har jo ikke fraskrevet seg noe? Hvor i alle dager kommer dette ifra? Såfremt man kan påvise sammenheng vil staten ta ansvar... eller har det skjedd noe nytt idag ETTER at ørti risikogruppefolk har blitt vaksinert? Litt sånn... "haha, dere trodde vi skulle stille til ansvar dersom- men nehei, vi har ombestemt oss vi"?

Hvor har du fått dette ifra Anniken?

Nedenfor er første tall antall døde pr million innbyggere, så kommer landet og til slutt hvilken plass de er på, rangert etter høyest dødelighet.

12.1 malta 1
3.1 island 2
2.7 norge 3
2.1 storbritannia 4
2.0 irland 5
2.0 luxembourg 6
1.2 spania 7
0.5 belgia 8
0.4 ungarn 9
0.4 nederland 10
0.3 portugal 11
0.3 hellas 12
0.2 sverige 13
0.2 finland 14
0.1 frankrike 15
0.1 bulgaria 16
0.1 tsjekkia 17
0.1 italia 18
0.0 tyskland 19
0.0 danmark 20

Og det er slike oversikter som får det til å klø i meg! Hvorfor er Norge så høyt oppe i motsetning til nabolandene sine? Hva er det vi gjør som ikke de gjør, hoster og nyser inn i armkroken? *flire*
The mind is like a parachute, it works best when it's open!

#139 2ne

2ne

Fastgrodd

• Medlemmer
  • 10.209 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 06:47

Jepp. Klart det!

Ok, men da er egentlig ikke "Å vaksinere eller ikke vaksinere" spørsmålet. Da er det egentlig ikke et spørsmål i det hele tatt. Det er vel mer "vaksiner deg og ikke vær en sånn egoistisk, lavpanna og hysterisk idiot, se å vaksiner deg nå før du tar livet av noen!"-tråd..

#140 Tore

Tore

Vanedyr

• Medlemmer
  • 2.922 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2009 - 07:02

§1.6
Dobbelposting er ikke lov, hverken doble innlegg eller doble tråder. En tråd skal aldri postes flere steder i forumet. Har du siste innlegg i en tråd, redigerer du heller dette enn å legge inn et nytt. Det er heller ikke lov å redigere sine innlegg på en måte som gjør at sammenhengen i en tråd forsvinner. Dette inkluderer selvsagt å redigere bort hele innlegget.

Har nå redigert 3 x dobbelposter på denne siden...
Vennligst rediger din siste post i stede...

Mod Tore

* BeBright *