"stramme opp" fronten
Skrevet 03 May 2009 - 10:13 PM
Og er det noen måte å trene på for å få ett fallende kryss til å se penere ut?
"I naturen finnes verken belønning eller straff - bare konsekvenser."
Skrevet 04 May 2009 - 08:25 AM
Vi fikk kommentar om løs front på dyret i dag og det var noen rundt ringen som mente at dette er noe man kan bedre ved trening. Er det noen som har tips til hvordan man kan trene for å bdere på slikt?
Og er det noen måte å trene på for å få ett fallende kryss til å se penere ut?
Trekking er fin trening for å stramme opp fronten - på med nomesele, snørekjørestrikk og hekt på ett dekk bak og ut å gå tur...
Skrevet 04 May 2009 - 08:26 AM
Trekking er fin trening for å stramme opp fronten - på med nomesele, snørekjørestrikk og hekt på ett dekk bak og ut å gå tur...
Herlig! vi har ett dekk liggende i skogen som vi fant der i fjor så om snøen er borte er det jo lett deal. takk for tips:)
Skrevet 05 May 2009 - 11:23 PM
Skrevet 06 May 2009 - 07:55 AM
men sykling, løping og terrengåing funker jo brilliant, det pleier vi jo å gjøre en del av om sommeren.
Men løs front og fallende kryss som kan ordnes på: prøver dommeren å si at bikkja mi er dårlig trent?
Skrevet 06 May 2009 - 08:26 AM
pinnekasting funker dessverre ikke for oss, bikkja mi finnes ikke leken mer enn i 2 sekunder:P he he
men sykling, løping og terrengåing funker jo brilliant, det pleier vi jo å gjøre en del av om sommeren.
Men løs front og fallende kryss som kan ordnes på: prøver dommeren å si at bikkja mi er dårlig trent?
Hehe løs front og fallende kryss er jo ikke bare en treningssak. Det handler i hovedsak om hvordan hunden er bygd genetisk. Men en del av det kan rettes på ved at hunden får muskler som støtter opp. Og selv om en hund har mye fysisk trening trenger jo ikke det å bety at den har godt med muskler alle steder i kroppen. Og om det ikke hjelper på hundens utseende ifht utstilling får du ihvertfall en hund i god form til jakta
Skrevet 06 May 2009 - 11:29 AM
pinnekasting funker dessverre ikke for oss, bikkja mi finnes ikke leken mer enn i 2 sekunder:P he he
Hehe, mulig det
En venninne har en dalmis med et noe fallende kryss og jeg vet at når det nærmer seg utstilling så sykles det mye der i gården. Sånn at muskulaturen og overlinjen skal vise et bedre kryss.
Noe dårlig formulert kanskje, håper du skjønte hva jeg mener
Skrevet 06 May 2009 - 11:50 AM
Hehe, mulig det
![]()
En venninne har en dalmis med et noe fallende kryss og jeg vet at når det nærmer seg utstilling så sykles det mye der i gården. Sånn at muskulaturen og overlinjen skal vise et bedre kryss.
Noe dårlig formulert kanskje, håper du skjønte hva jeg mener![]()
Tror jeg skjønte den: trening gir bedre utseende= feilen mindre tydelig:)
Skrevet 06 May 2009 - 12:32 PM
Man kan ikke trene seg til en bedre bygning på hunden - et fallende kryss vil aldri bli rettere uansett trening.
En løs front derimot kan nok hjelpes på med f.eks. utvikling (hvis hunden er veldig ung), og tildels muskler.
Men så kommer jo spørsmålet om hunden virkelig HAR dette, da - eller om mye kunne vært løst ved hjelp av utstillingstrening, oppvisning og at hunden blir vant til utstillinger...
Løs front kan ofte sees på en svimsete og overlykkelig hund som løper rundt med en ikke så rutinert eier i ringen også.. Og et fallende kryss kommer OFTE til syne på en hund som synes miljøet er litt "skummelt", kanskje hunden ikke liker underlaget den løper på, eller kanskje har blitt skremt rett utenfor ringen..
Det var mine "5 cents worth"...
Susanne
"En nasjons storhet og moralske utvikling kan bedømmes ut fra hvordan de behandler sine dyr" - Mahatma Gandhi
Skrevet 06 May 2009 - 01:14 PM
Nåja, så enkelt er det sjelden.. En (god) dommer skal selvsagt kunne skille bygning kontra muskulatur, da.
Man kan ikke trene seg til en bedre bygning på hunden - et fallende kryss vil aldri bli rettere uansett trening.
En løs front derimot kan nok hjelpes på med f.eks. utvikling (hvis hunden er veldig ung), og tildels muskler.
Men så kommer jo spørsmålet om hunden virkelig HAR dette, da - eller om mye kunne vært løst ved hjelp av utstillingstrening, oppvisning og at hunden blir vant til utstillinger...
Løs front kan ofte sees på en svimsete og overlykkelig hund som løper rundt med en ikke så rutinert eier i ringen også.. Og et fallende kryss kommer OFTE til syne på en hund som synes miljøet er litt "skummelt", kanskje hunden ikke liker underlaget den løper på, eller kanskje har blitt skremt rett utenfor ringen..
Det var mine "5 cents worth"...
Susanne
Var første gangen vår i ringen uten alt for god trening fra før, så kan nok tenkes at en urutinert handler ødela litt for dommen:P
Han har litt dårlig kryss, så den tror jeg aldri vil få på topp. Men alltid greit å gjøre det beste ut av det man har. Fr jobbe litt videre med handlingen;)
Skrevet 06 May 2009 - 01:19 PM
På Boris kan vi se hans løse front ved at han "slenger" mer med forbena. Er en mye jevnere trav på bakbena enn forbena
Skrevet 06 May 2009 - 02:26 PM
Da tror jeg My har en løs front, hun slenger rundt på forbeina sine titt og stadig
Det er kanskje mer typisk og fremtredende på unge hunder siden de ikke har så mye muskulatur enda?
Jepp.

Inntil jeg skriver under med "moderator" er jeg en vanlig bruker, mine meninger reflekterer ikke forumets meninger.
Skrevet 10 May 2009 - 07:03 AM
Skrevet 10 May 2009 - 09:39 AM
Skrevet 10 May 2009 - 10:16 AM
At man skal kunne trene bort et fallende kryss har jeg liten tro på. Det man muligens kan oppnå med sykkeltrening er lengre muskler og at hunden får et skikkelig påskyt bak, hvilket et fallende kryss kan ha negativ innvirkning på.
Skrevet 10 May 2009 - 03:30 PM