Idag sku Bridie og jeg gå samme runden igjen. Eneste forskjellen er at jeg parkerte bilen et annet sted langs ruta, så at første delen ble på dårlig oljegrus, så skog, myr og sti, og siste delen på grusvei. Bridie løp tulling hele veien langs oljegrus og i skogen. Hu holder seg jo aldri PÅ veien fast eller PÅ stien, men er overalt og hvorsomhelst på kortest mulig tid.
Da vi nærmet oss slutten av skogen og sku ut på grusveien, måtte jeg ta Bridie i bånd mens vi passerte noen hus og et gårdstun, før jeg slapp henne da vi kom vekk fra husene igjen.
NÅ begynte Bridie å slite... Har jo erfart fra tidligere at mye gåing på asfalt ikke er bra for potene hennes, siden hu blir sår med det samme, så jeg antok at det var det samme som hadde skjedd nå. Den siste ca 1 km tilbake til bilen diltet Bridie bak meg konstant, og selv om jeg gikk saktere så ble hu bare hengende etter. Jeg luntet bare rolig tilbake til bilen, og Bridie subbet ettermeg, delvis haltende på venstre frambein.
Satte hu i bilen, og kjørte ca 3 km videre innover for å finne et vann å bade henne i. (siden hu på turen i går rullet seg i noe som luktet skikkelig ugh!). Måtte bruke litt jobb for å få hu ut i vannet (kaste noen pinner), men tilslutt svømte hu. Og haltet ikke nevneverdig på noen bein lenger.
Men, etter at jeg hadde fått klint hu inn med såpe (selvføgelig), så nektet hu plutselig å bade mer, og var TYDELIG skikkelig kald, og brått haltet hu på BEGGE venstre bein. SKIKKELIG!
Jeg bare ga opp å få hu ut i vannet, pakket hu inn i et håndkle og løftet hu inn i bilen. Reiste hjem med en skjelvende hund med verdens mest bebreidende blikk i baksetet...
Vel hjemme bar det rett i dusjen, hvor hu fikk stå lenge med varmt vann (ca det samme jeg dusjer i) rennende over seg for å få igjen temperaturen. Nå haltet hu stygt på venstre bakbein, og brukte ikke frambeinet i det hele tatt.
Jeg fikk lagt hu i senga si med teppe over, og satte meg til å massere hele bikkja, mens hu fortsette å skjelve.
Da jeg kom til magen og skulle løfte på venstre frambein hylte hu rett ut. Jeg sjekket poter, men fant ut at det var da jeg beveget skuldra at hu pep. Det samme da jeg forsøkte å rette ut bakbeinet som hu hadde krøllet oppunder seg.
Har nå massert og tørket hu skikkelig, og tok den obligatoriske "skal du ha en godbit?"-testen... Denne bestod hu med glans, tiltross for at hu veldig tydelig ikke ville tråkke særlig hardt på noen av de venstre beina. (hu spratt ut av senga og humpet seg inn på kjøkkenet
Nå er hu pakket ned igjen i senga si, med teppe over og teppe under, og dratt frem foran peisen. Lucifer har lagt seg på magen hennes, og mer bortskjemt får hu ikke blitt tror jeg.
Men, så poenget med dette innlegget da. Er det virkelig GÅINGA på veien som skader henne på denne måten??
Det er jo ikke til å skjule at vi sjelden GÅR tur, og iallefall ikke i bånd. Men det er ikke dermed sagt at Bridie ikke får leet seg. Er JEG såpass at jeg ikke orker å GÅ tur, så finner vi alltid et jorde som Bridie kan løpe på, eller andre hunder å leke med, så hu beveger seg jo mye. Men da er det alltid i full fres over stokk og stein. I følge veterinæren er hu godt muskelsatt, så det bør ikke være her problemet ligger.
Det eneste Bridie får LITE av, er turer i bånd på vei. Og nå har hu altså gått langs en vei to dager på rad, og ender opp sånn. (det vil si, i går gikk hu jo ikke langs veien heller, hu løp over, frem og tilbake, i grøfta osv). Idag GIKK hu på veien, bak meg.. sakte...
Bridie har svak hd på en hofte. Men jeg vil ikke tro det er dette som gjør seg gjeldende. Mener ganske så sikkert at hu er fri foran. Har ikke sett halting pga skulder tidligere. Har jo derimot SETT hu har hatt såre labber før. (derfor jeg antok dette var grunnen nå også...)
Også dette med at hu tåler kulde SÅ dårlig? Men det er vel bare individuelt, enkelt og greit.
Jeg føler meg som verdens slemmeste hundeeier nå...
det kom vel ikke noe direkte spørsmål ut av dette, kanskje mest tanker. Men.. hmmm...
I tilegg har vi vært hos vet'n idag for å ta allergi prøve. Bridie klør nemlig.
Jeg vil ha frisk hund jeg.